REset Plastic – vores internationale plastikstrategi
Lidl Danmarks mål for reducering af plastik
REset plastic er også med til at sætte rammerne for vores nationale plastikstrategi. Herigennem forpligter vi os til at mindske det overordnede forbrug af plastik. Vi arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker i fast sortiment. Mere specifikt arbejder vi på følgende:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned med minimum 20 % på vores egne mærker i fast sortiment.
- Vores mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i vores egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
- I 2025 vil vores plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
Nyeste initiativer
Nedenfor kan du læse mere om vores nyere plastiktiltag. Du kan bl.a. se igangværende og fuldførte projekter.
Bekasi River Cleanup Project
Vores plastikfodaftryk
Reducering af plastik i vores sortiment
Vores bevidsthed om vores plastikfodaftryk har været med til at føre til flere af vores tidligere tiltag for reducering af plastik og andet emballage, som du kan se nedenfor.
34 % reducering af emballage på pålæg fra Skare Food
Vi har i november 2020 reduceret emballagen på pålæg fra Skare Food med 34 %
38 % reducering af emballage på grøntsagsretter
Emballagen på vores grøntsagsretter fra Freshona blev i september 2020 reduceret med 38 %
Vemondo drik emballage består af 100 % genanvendt materiale
Siden marts 2020 har emballagen på vores vemondo drik bestået af 100 % genanvendt materiale.
EcoClear
I august 2020 har vi udviklet EcoClear tabs og flasker under vores eget mærke W5, som er lavet af 100 % genanvendt plastik. Beholderen kan anvendes igen og igen i kombination med de tilhørende rengøringstabs, hvilket skal være med til at mindske plastikforbruget. Det gavner miljøet, medfører mindre transport og er billigere for forbrugerne.
18,7 % reducering af emballage på fisk fra Scanfisk
Vi har i marts 2020 reduceret emballagen på fisk fra Scanfish med 18,7 %
14 % reducering af emballage på croissanter
Emballagen på vores Maitre Jean Pierre croissanter hasselnødde creme blev i januar 2020 reduceret med 14 %
14 % reducering af emballage på Fiskefrikadeller fra Jeka Fish
Emballagen på Fiskefrikadeller fra Jeka Fish blev i oktober 2019 reduceret med 14 %
Green Bags
Vi indførte i 2019 ”Green Bags”, som er poser til flergangsbrug i vores frugt- og grøntafdelinger. I årene 2019 og 2020 solgte vi godt 87.000 af disse.
Solevita smoothie emballage består af 50 % genanvendt materiale
Emballagen på vores Solevita smoothie består af 50 % genanvendt materiale, og det har den gjort siden januar 2019.
Saskia flaske af 100 % genanvendt materiale
Selve flasken for Saskia mineralvand på 1,5 liter er siden 2018 fremstillet af 100 % genanvendt materiale. De øvrige flasker til Lidls egne drikkevaremærker, Saskia og Freeway, består af gennemsnitligt 50% genanvendt materiale.
35 % reducering af emballage på Formil flydende vaskemiddel
Vi har i oktober 2018 reduceret emballagen på Formil flydende vaskemiddel med 35 %
Reducering af emballage på kaffekapsler
Vi har i januar 2018 reduceret emballagen på kaffekapsler med ca. 20 %
Stop salg af engangsplastikposer
Vi har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, der udfases fra butikkerne i Danmark. (Plastikposerne erstattes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld).
Reducering af emballage på nødder
Vi har løbende reduceret emballagen på nødder fra vores eget sortiment med ca. 20 % i årene 2017 til 2019.
FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
Hos Lidl er vi opmærksomme på FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, og dem tager vi også højde for, når det kommer til vores plastikstrategi. Det er især i relation til mål 12, 13 og 14, hvor plastik kan være en af de udfordringer, som vi aktivt arbejder med.
Vi arbejder også med mål 17, som omhandler partnerskaber for handling, der skal bidrage til engagement og samarbejde hen imod et højere niveau af bæredygtighed. Det viser sig bl.a. igennem vores deltagelse ved World Cleanup Day 2019 og 2020 i samarbejde med JCI, og vores samarbejde med Plastic Change, som du kan læse mere om her.
Du kan læse mere i vores CSR-rapport her: https://www.lidl.dk/da/tilbudsavis/baeredygtighedsrapport-2019-2020/view/flyer/page/1
*Senest opdateret marts 2022