Plastik er en værdifuld ressource, som bruges til mange materialer, der i sig selv er bæredygtige såsom isolering, materialer til letvægtige el-biler, vindmøller, medicinsk udstyr mm. De er bæredygtige, fordi de sparer os for langt mindre miljøskadelige konsekvenser, end hvis plastik ikke var en fast komponent.

Som en del af Lidls plastikstrategi REset Plastic vil vi støtte ideer eller projekter, der beskæftiger sig med en mere bæredygtig håndtering af plast uanset hvor i værdikæden, vi befinder os. Derfor holder Lidl Danmark for første gang en konkurrence for alle med en god idé, hvor førstepræmien bl.a. er 25.000 kr. 

Har du en god idé, der omhandler reducering af plastik? Så er det måske dig, vi leder efter!

Vi søger lige nu de mest innovative idéer til at mindske plastforbrug, som mangler finansiering og sparring for at kunne løftes videre ud i samfundet.
Så sidder du måske med en super god idé til, hvordan man kan mindske plastforbrug, ændre adfærdsmønstre eller har du fundet det perfekte produktdesign i genanvendeligt plastik? Uanset hvilken plastikudfordring din idé tager udgangspunkt i, vil vi gerne høre den. 

Vi tilbyder dig en enestående mulighed for at præsentere din idé for en jury af eksperter til et finaleevent i Aarhus den 11. november 2021. Udover en check på 25.000 DKK modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på 2 år fra vores samarbejdspartner miljøorganisationen Plastic Change samt en Lidl gavekurv bestående af nøje udvalgte Lidl produkter.

Lyder det som noget for dig? Nedenfor kan du læse mere om, hvordan du kan deltage inden ansøgningsfristen d. 27.10.21 kl. 23.59. 

Hvad søger vi?

Krav til ideen:
  • Der skal være tale om et reelt plastikproblem, der bliver løst. Ideen skal fx. reducere eller fjerne brugen af plastik eller komme med alternativer til plastik.
  • Den skal tage udgangspunkt i affaldshierarkiet (se figur til højre). Affaldshierarkiet illustrerer, hvor det er mest meningsgivende at gribe ind ift. bekæmpelse af unødvendig plastik. Figurens øverste niveau er den mest foretrukket måde at håndtere affald på, hvorimod det nederste lag er den mindst fortrukket. Det er især på niveau 1, 2 og 3, vi gerne ser din idé tage sit udspring.
  • Den skal være ny og innovativ og gerne kunne opskaleres.
  • Den skal kunne udføres i Danmark.
  • Den skal ikke nødvendigvis kunne implementeres i Lidl. Vi støtter også ideer udenfor dagligvarebranchen.

Hvilke slags ideer søger vi? - hermed nogle eksempler:
  • Ideer, der har særligt fokus på genbrug, fx. refill løsninger.
  • Ideer, der har fokus på at mindske eller undgå anvendelsen af plastik.
  • Ideer, der har fokus på at ”lukke cirklen”.
  • Design og innovation af produkter og indpakning lavet af genanvendeligt plast eller andre alternativer som fungerer i et cirkulært forløb.
  • Udvinding af plast gennem indsamling, sortering og transport.
  • Stoppe fremkomsten af plastik i naturen.
  • Adfærdsændring, der bidrager til reduceret brug af plast og fremkomsten af plastaffald i naturen.
  • En teknisk opfindelse, der kan hjælpe med at reducere plastik.

Bedømmelseskriterier:

Din idé vil blive bedømt ud fra følgende kriterier:

  • Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
  • Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
  • Implementeringspotentiale – hvor nem er ideen at omsætte?
  • Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
  • Innovationsgrad – hvor innovativ er ideen?

Sådan deltager du

Deltag i konkurrencen ved at downloade og udfylde nedenstående ansøgningsformular på dansk eller engelsk. I ansøgningsformularen beder vi dig om at redegøre for en række punkter omkring din idé. Dermed sikrer du dig, at du udarbejder en konkret forretningsplan for din idé.

Send den færdigudfyldte ansøgningsformular til Plastik@Lidl.dk inden ansøgningsfristen d. 27.10.21 kl. 23.59. Vi ser frem til at læse din idé! 

Skulle du have nogle spørgsmål til konkurrencen, er du velkommen til at skrive en mail til CSR@lidl.dk. 

Konkurrencebetingelser og behandling af personoplysninger

Læs om vores generelle konkurrencebetingelser og hvordan vi behandler personoplysninger ved at klikke på nedenstående downloadknap.

*Senest opdateret september 2021