Vand som ressource
Vand er en nødvendighed for, at vi mennesker kan overleve. En vigtig udfordring her i det 21. århundrede er derfor at sørge for tilstrækkelig rent vand til en stadig voksende befolkning. Adgang til rent vand var endda angivet som en menneskerettighed af FN i 2010: Alle mennesker har ret til rent drikkevand og rent vand til personlig hygiejne. Ferskvand spiller også en vigtig rolle i produktionen af industri- og landbrugsprodukter.
70 procent af verdens vandressourcer bliver brugt i landbruget – størstedelen til vanding og produktion af fødevarer. 20 procent bliver brugt i industrien, og ti procent bliver brugt i husholdningen. Udover det enorme vandforbrug bidrager produktionsprocesserne i industrien og landbruget også til vandforurening.
Lidls engagement i bæredygtigt vand
Lidl arbejder aktivt på at foretage forandringer, indenfor hvordan vand håndteres. Et af målene er at udvide mængden af certificerede produkter i vores sortiment, som afspejler vand som emne. Vi støtter derfor anerkendte mærkningsordninger og sikrer samtidig, at vi overholder minimumstandarderne for bæredygtige produktionsprocesser. For eksempel er Lidl medlem af the Alliance for Water Stewardship (AWS), som har til formål at fremme et vandforbrug, der både er socialt retfærdigt, miljømæssigt bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. Mere præcist er AWS den første globale standard, der måler vandforbrug på den enkelte lokation baseret på sociale, miljømæssige og økonomiske kriterier indenfor sin egen verificerbare ramme. Derudover vil vi arbejde tættere med certificeringer, som har et tydeligt fokus på vand. Et eksempel på en sådan certificering er Global GAP Spring.
Lidls videre planer for arbejdet med vand Udover de allerede etablerede målsætninger planlægger vi at offentliggøre et manifest for vand, der beskriver de handlinger, vi tager i forhold til de globale udfordringer, som et stigende vandforbrug og vandforurening fører med sig. Vi håber, at vores manifest for vand ikke blot bidrager med tydelig information om vores målsætning indenfor dette felt, men også danner grundlag for andre målsætninger, som Lidl kan have succes med og dermed bidrage til at løse de globale vandproblematikker. |