Lidl offentliggør leverandørkæde for tøj og sko

14.09.2018 10:00:00 | Danmark
Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko.

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko.

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko. Initiativet følger kædens ønske om øget gennemsigtighed i leverandørkæden. Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel ser man med positive øjne på beslutningen.

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko. Alle listede producenter er eksterne uafhængige interessenter, der modtager bestillinger fra Lidl på fremstilling af detailkædens produkter. Listen opdateres hvert halve år med navne og adresser på alle hovedproduktionssteder, og er kædens seneste initiativ for at øge gennemsigtigheden i leverandørkæden.

”Som detailkæde i Danmark arbejder vi for socialt forsvarlige og miljøvenlige vilkår hos vores producenter, og med offentliggørelsen af vores leverandørliste for tekstiler og sko ønsker vi at tage det første skridt i branchen og dermed skabe mere gennemsigtighed i vores forsyningskæde,” udtaler CCO for Lidl, Mikko Forsström.

Bæredygtighed er en del af virksomhedsfilosofien

Som en del af virksomhedens CSR-strategi arbejder Lidl med forskellige initiativer og projekter for en mere bæredygtig fremtid for både miljøet og de ansatte ved kædens leverandører.

”For Lidl betyder bæredygtig handel at opfylde vores løfte om kvalitet hver dag og at påtage os vores ansvar inden for sortiment, medarbejdere, miljø, samfund og forretningspartnere langs hele værdikæden,” siger Mikko Forsström og tilføjer:

”Gennem vores CSR-afdelinger og i tæt samarbejde med interesseorganisationer, nationale såvel som internationale, arbejder vi for at bidrage til en forbedring af situationen for medarbejderne hos den enkelte leverandør. Offentliggørelsen af leverandørlisten for tekstiler og sko er et af mange CSR-relaterede initiativer, vi har, og er samtidig vores første skridt mod øget gennemsigtighed i leverandørkæden.”

En af disse organisationer er Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som består af en lang række virksomheder, fagbevægelsen, offentlige instanser og organisationer indenfor handel og bæredygtighed. DIEH’s mål er, gennem dialog og samarbejde, at arbejde med etisk handel og finde fælles løsninger på danske virksomheders og organisationers udfordringer i globale værdikæder.

I DIEH ser man med positive øjne på Lidls offentliggørelse af leverandørkæden:

”Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel arbejder vi for at fremme ansvarlig handel, der respekterer menneske- og arbejdstagerrettigheder, hensynet til miljø og klima og bidrager til en global bæredygtig udvikling. Lidls seneste initiativ for en åben leverandørkæde for deres tekstiler og sko artikler skaber øget gennemsigtighed og er et nyt og interessant skridt i retning af at indfri dette mål,” siger direktør for Dansk Initiativ for Etisk Handel, Mikkel Stenbæk Hansen.

Som en del af Lidls arbejde for mere gennemsigtighed i leverandørkæden har dagligvarekæden meldt ud, at man i øjeblikket undersøger mulighederne for at offentliggøre yderligere leverandørlister.

Fakta:

Lidl har siden 2008 samarbejdet med ”Det tyske Selskab for International Udvikling” (”Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit”, forkortet GIZ). Flere end 20 medarbejdere fra GIZ, der udelukkende arbejder for Lidl, underviser produktionsvirksomhederne i internationale arbejds- og miljøstandarder.

I mere end 10 år har Lidl været medlem af Business Social Compliance Initiative (BSCI). Som en del af dette medlemskab gennemfører fagfolk uafhængige kontroller i produktionsvirksomhederne på vegne af Lidl. Kontrollerne bygger på en omfattende Code of Conduct, der skal forbedre de sociale mindstestandarder hos forretningspartnere.

Lidl underskrev i 2014 Greenpeaces Detox Commitment, som betyder, at Lidl forpligter sig til at fjerne de kemikalier, som af Greenpeace er blevet defineret som skadelige i produktionen af tekstiler, inden udgangen af 2020.Yderligere information om Lidls engagement indenfor CSR findes på hjemmesiden: lidl.dk/ansvarlighed

Presse kontakt

Presseafdeling
Presse@lidl.dk
76350010

Læs mere