Lidl og Waste Hunt jagtede affald i Aarhus

27.11.2018 11:00:00 | Danmark
Fra venstre: Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek, Adm. Direktør fra Lidl, Dirk Fust, Initiativtager fra Waste Hunt, Tina Wulff Jespersen, Indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström og CSR-ansvarlig fra Lidl, Lærke Skaksen.

Fra venstre: Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek, Adm. Direktør fra Lidl, Dirk Fust, Initiativtager fra Waste Hunt, Tina Wulff Jespersen, Indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström og CSR-ansvarlig fra Lidl, Lærke Skaksen.

Opbakningen var stor og humøret højt, da Lidl og Waste Hunt i søndags afholdt affaldsindsamling i Aarhus. I løbet af eftermiddagen blev der indsamlet mere end 60 kg. affald, og der blev talt bæredygtighed og debatteret, hvordan vi i fællesskab kan være med til at finde løsninger på problematikken medaffald i naturen. Samarbejdet med Waste Hunt og affaldsindsamlingerne er seneste led i Lidls plastikstrategi.

”Det er glædeligt, at så mange børn og voksne engagerer sig i fællesskaber, der bidrager positivt til miljøet. Vi skal alle påtage os et ansvar, og jeg bifalder samarbejder som det mellem Lidl og Waste Hunt, fordi det også skaber sammenhold om den gode sag. Aarhus vil være den reneste by i Norden, og alle indsatser, som mindsker mængden af affald i naturen, tæller. Der skal derfor lyde en stor tak til Lidl, Waste Hunt og alle friske deltagere for deres indsats for at gøre Aarhus renere", siger Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek.

Lidl og Waste Hunt har for nyligt indgået samarbejde med det formål at fjerne affald fra naturen og øge opmærksomheden om problemet. Som et led i samarbejdet blev der søndag d. 25. november afholdt en fælles affaldsindsamling, hvor dagligvarekæden og græsrodsorganisationen inviterede alle interesserede til i fællesskab at gøre en forskel ved at fjerne affald fra naturen, samt at debattere, hvordan vi sammen kan være med til at løse problemet for fremtiden.

Initiativet mødte stor opbakning, og med den store indsats fra alle fremmødte er miljøet blevet skånet for mere end 60 kg. affald. Over 75 friske affaldsjægere iklædte sig handsker, og fik uddelt tænger og bionedbrydelige poser, hvorefter der blev vandret rundt i området i jagten på affald. På pladsen var der opsat telt, som dannede rammerne om en hyggelig eftermiddag, hvor de fremmødte kunne varme sig på kaffe og kakao og høre mere omkring kædens plastikinitiativer. Endvidere blev der, på tværs af affaldsjægere, Lidl og ildsjælene fra Waste Hunt, talt om bæredygtighed og givet tips og gode råd til hvordan man i sin hverdag, kan gøre en forskel for miljøet.

”I Lidl er vi bevidste om det ansvar, vi har overfor samfundet og miljøet, og vi tror på, at vi sammen med Waste Hunt kan gøre en aktiv indsats for at skabe en positiv forandring. Dette vil vi bl.a. gøre ved at øge opmærksomheden omkring problemet og ved at skabe løsninger på tværs af forbrugere, producenter og forhandlere”, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen og tilføjer:

”Det er fantastisk at se så stor en opbakning til arrangementet og at høre hvordan folk engagerer sig for i at gøre en forskel for miljøet. Vi sætter pris på alle, som har brugt et par timer af deres søndag på at gøre en god gerning”.

Mere fokus på brugen af plastik

I Lidl har man et stort fokus på at reducere plastik, og i dagligvarekæden mener man, at samarbejder med organisationer som Waste Hunt er et vigtigt skridt i den rigtige retning:

”De kan med deres store drive og passion for emnet tiltrække endnu flere frivillige til sagen og bidrage meddata, nye ideer og viden til Lidls plastikstrategi. En fælles mission for samarbejdet er at vise omfanget af plastik i naturen med det ønske, at mængden reduceres”, fortæller Lærke Skaksen.

Holdningen deles af folkene bag Waste Hunt:

”Hos Waste Hunt er vi positive omkring samarbejdet med Lidl, da det kan hjælpe til at skabe opmærksomhed om problematikken, som plastik udgør i vores samfund. Gennem vores affaldsindsamlinger kan vi tilegne os bedre viden om emnet og bruge den til at oplyse forbrugere og producenter om, hvordan vi aktivt kan reducere vores plastikforbrug og sikre, at affaldet ikke havner i naturen”, udtaler initiativtager for Waste Hunt, Tina Wulff Jespersen.

Initiativtager Florence Martin tilføjer:

”Vi er endnu en gang blevet bekræftet i, hvor positivt det er, når man i fællesskab går ud og gør en god gerning. Vi har på én og samme tid rengjort naturen og skabt fællesskaber hvor problematikken vedrørende affald er på dagsordenen, og på den måde kan vi forhåbentligt være med til at rykke ved normerne omkring affald. Det har været en fornøjelse at se så mange mennesker støtte op om initiativet, og vi håber på at se endnu flere til vores næste Waste Hunt.”

Hvis du har lyst til hjælpe til med det gode arbejde, kan du læse mere om Waste Hunt, og om hvornår de mødes næste gang på Waste Hunts Facebookside: www.facebook.com/wastehunt

Du kan også læse mere om Lidls overordnede CSR-strategi på: www.lidl.dk/da/ansvarlighed.htm

 

Om Waste Hunt

Waste Hunt blev startet i januar 2018 med det formål at rense naturen for affald og plastik. Her mødes ligesindede én til to gange om måneden og tager på affaldsjagt sammen i eller omkring Aarhus og indsamler affald, der ikke hører hjemme i naturen. Hensigten med denne affaldsjagt er, i fællesskab, at åbne op for en samtale om affaldshåndtering og indsamle observationer fra personer i lokalområdet.

 

Lidl Danmarks plaststrategi

Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:

  • I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment)
  • I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus)
  • I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer
  • Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

Fuldførte og igangværende projekter:

  • Stop af salg af alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet: Sugerør af plastik findes derfor ikke som løssalg i varesortimentet
  • Lidl har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, som er udfaset fra butikkerne i Danmark (Plastikposerne erstattedes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld)
  • Lidl arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker. Dette gælder også dobbelt indpakning. Med mindre emballage optager varen mindre plads i lastbilerne under transport til butikkerne, som derved skal køre færre gange for at levere samme mængde varer. Derved udledes mindre CO2 ved transport. Lidl har haft succes med at skære ned på emballagen på følgende produkter:
    • Kaffekapsler
    • Nødder
      • Gennem tests med mindre emballage på Lidls nøddeprodukter, har Lidl reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med ca. 20 %.
  • Formil flydende vaskemiddel
    • Lidl har reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med 25 %, hvilket svarer til en besparelse på 13,5 tons plastik pr år

 

Om Schwarz-koncernens 360 graders plaststrategi
Som en af verdens førende detailhandlere er Schwarz-gruppen - som Lidl og Kaufland tilhører - opmærksom på sit ansvar overfor det samfund og det miljø, vi er en del af. Schwarz-koncernen ønsker at tage et medansvar, og som en del af en omfattende 360 graders plaststrategi udvikler Schwarz-koncernen foranstaltninger og implementerer dem verden over. Plaststrategien tager udgangspunkt i en cirkulær tankegang og sigter mod at reducere brugen af plastik.

Presse kontakt

Presseafdeling
Presse@lidl.dk
76350010

Læs mere