Danske Hospitalsklovne modtager rekordstort beløb fra Lidl

17.01.2019 12:00:00 | Kolding

Danske Hospitalsklovne gør hver dag en kæmpe forskel for indlagte børn på de danske sygehuse. Som hovedsponsor donerede dagligvarekæden Lidl og Lidls kunder et rekordstort beløb på over 1.500.000 DKK i 2018.

Lidl og Danske Hospitalsklovne har siden 2015 indgået i et tæt samarbejde, og Lidls kunder har i den grad taget Lidls hjertesag til sig med bl.a. pantdonationer, køb af udvalgte produkter og gennem deltagelse i arrangementer. Faktisk så meget, at pantdonationen fra kunderne slog rekord i 2018 med december måned som den helt store udslagsgiver. Her donerede kunderne panten til hospitalsklovnene mere end 20 % gange oftere end i årets øvrige måneder.

Med alle tomme flasker og dåser ført gennem automaten mangler Lidl-kunden kun et tryk, før panten er afleveret, og bonen udskrives. I stedet vælger kunden at trykke på den grønne knap på skærmen, så beløbet går ubeskåret til Danske Hospitalsklovne. Scenariet sker ganske ofte i en af Lidls 117 butikker rundt omkring i landet – og det oftere i december end i nogen anden måned i løbet af året, lyder det fra dagligvarekæden.

”Julen handler om næstekærlighed og fællesskab, hvilket vi også kan se på fordeling af pantdonationer i december i forhold til årets andre måneder. Her stiger den procentvise andel af pantdonationer til Danske Hospitalsklovne nemlig med over 20 % i forhold til årsgennemsnittet”, fortæller CSR-ansvarlig i Lidl, Lærke Skaksen.

Hos Danske Hospitalsklovne kan man genkende mønsteret:

”December måned gør bare lige dét ekstra for donationerne. I juletiden går tankerne ofte mod venner og familie, og så husker mange også på dem, som måske ikke har samme forudsætninger for at få en god jul. Fx de børn som tilbringer højtiden på landets sygehuse”, siger Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne.

Alle donationer gør en forskel

Pantdonationerne er en af flere måder, hvorpå Lidl og Lidls kunder støtter Danske Hospitalsklovnes gode arbejde for de indlagte børn på landets sygehuse. Siden samarbejdets begyndelse i 2015 er donationerne strømmet til den velgørende forening gennem salg af bl.a. konfekt, kager og chokolade fra kædens Favorina produktserie op til jul, salg af klovnenæser under Spred Glæde-kampagnen og gennem afholdelse af det landsdækkende Klovneløb, hvor Lidl er hovedsponsor.

I 2018 donerede Lidls kunder og dagligvarekæden samlet set over 1.500.000 DKK til Danske Hospitalsklovne. Det er en ny årsrekord for Lidl i forhold til det forgangne år, hvilket glæder Lærke Skaksen:

”I Lidl ønsker vi at tage et samfundsansvar, og samarbejdet med Danske Hospitalsklovne er blevet en hjertesag for os. Derfor er det meget glædeligt, at vores kunder har taget Danske Hospitalsklovne til sig, og at vi i fællesskab kunne donere et rekordstort beløb for 2018 til hospitalsklovnenes arbejde”.

Det fortløbende samarbejde er vigtigt for klovnenes mulighed for at nå ud til så mange børn som muligt, forklarer Kenneth Øhrberg:

”Vi ønsker at besøge alle børn på de danske sygehuse, og med donationerne fra bl.a. Lidl og Lidls kunder når vi ud til endnu flere børn og deres familier. Vi er taknemmelige for det gode samarbejde, og jeg vil gerne understrege, at hver eneste donation hjælper og gør en forskel for mange mennesker”.

Hvis du gerne vil støtte Danske Hospitalsklovnes arbejde, kan du donere din flaskepant i din lokale Lidl. Du finder nærmeste butik her: www.lidl.dk/da/findbutik.htm

Du kan også deltage i eller afholde et Klovneløb. De første løb begynder i foråret. Læs mere på Danske Hospitalsklovnes hjemmeside: www.danskehospitalsklovne.dk

Faktaboks

• I 2015 indgik Lidl en partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne, hvor kæden løbende bakker op om og støtter foreningens vigtige arbejde.
  • Lidl støtter hospitalsklovnene løbende gennem året, bl.a. ved salg af Klovneis, Favorina produkter og klovnenæser under Spred Glæde-kampagnen samt som hovedsponsor af det landsdækkende Klovneløb.
  • Lidl har monteret donationsknapper på samtlige flaskeautomater i kædens butikker. Flaskepanten bliver doneret lokalt, og kunderne kan ved flaskeautomaten se, hvilket sygehus de støtter.

Om foreningen Danske Hospitalsklovne

Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der ønsker at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn. Foreningens 53 professionelt uddannede hospitalsklovne spreder smil og glæde hos indlagte børn på alle landets 22 børneafdelinger. Derudover besøger hospitalsklovnene særtilbud og institutioner for børn og unge, blandt andet otte børnepsykiatriske dag- og døgnafsnit. Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.