Kendt gourmetkok og lokal slagter bag nye kvalitetspølser med bid i!

Et samarbejde mellem gourmetkokken Wassim og en lille, dansk slagtervirksomhed betyder, at tre nye, økologiske og kødfyldte kvalitetspølser med jysk charme nu ser dagens lys i Lidl.

13.12.2019 12:00:00 | Grindsted

Medindehaver Ulla Holst Møller, Slagter Norlyk, glæder sig over samarbejdet med Lidl.

Sdr. Omme, Sydvestjylland 1959. Dette markerer året for begyndelsen på slagtermester Jørgen Norlyks slagterforretning. Hvis det havde været muligt at kigge 60 år ud i fremtiden, havde Jørgen næppe drømt om, at firmaet skulle udvikle sig til de højder, som det er tilfældet i dag. Med nye, økologiske pølser udviklet sammen med den kendte gourmetkok Wassim, har de lokalt producerede pølser nu bredt sig ud til hele Danmark via et samarbejde med Lidl. Og Jørgen Norlyk ville sikkert have glædet sig over, at pølserne faktisk blev udviklet i et samarbejde med Wassim og Lidl ud fra Norlyks traditioner for det gode håndværk, baseret på lokale råvarer.

”Godt nok er ikke godt nok!”
Slagter Norlyk flyttede i 2003 til Grindsted, og Lars Møller Jensen overtog i 1997. I 2014 blev Ulla Holst Møller medejer. Hun fortæller, at hun læste om og blev inspireret af samarbejdet mellem Wassim og Lidl, og hun og Lars Møller Jensen så et stort samarbejdspotentiale for Slagter Norlyk.

”Vi kontaktede Wassim, der straks var med på at udvikle nye, spændende pølser”, fortæller hun og tilføjer, at siden samarbejdet gik i gang i starten af 2019, blev der afholdt cirka 10 udviklings- og arbejdsmøder med Wassim, før han var tilfreds med resultaterne. Ikke mindst de spændende smagsoplevelser. ”Så nu efter næsten et års intenst samarbejde kan vi se resultaterne, som alle parter er begejstrede for”, siger Ulla og gentager Wassims udtryk: ”Godt nok er ikke godt nok!”

Sortimentet af pølser i Lidls kølediske er derfor netop blevet udvidet med tre nye varianter fra Norlyk. To frankfurtere med svinekød og en med kyllingekød. Alle er økologiske.

Smag og økologi i fokus

Netop økologi, håndværk, kvalitet og tradition – kombineret med nytænkning – kendetegner de nye pølser. Og hos Slagteren i Grindsted er der da også ekstra juletravlhed som følge af samarbejdet med Wassim. Den lokale slagter er heldigvis vokset støt gennem årene med i dag cirka 40 ansatte.

De to frankfurter-varianter smager meget forskelligt. Den ene er med ingefær, og den anden er med svampe og jalapeños. Begge egner sig rigtigt godt til fx at give lidt ”bid” til julefrokosten. Det samme kan man roligt sige om kyllingepølsen, hvis indhold består af blandt andet stegt kyllingeskind – en idé, Wassim kom med – som giver en spændende smag og et sprødt bid. Og kyllingepølsens fedtindhold er lavt, kun godt 6 gram pr. 100 gram, hvilket betyder, at man med god samvittighed kan liste en ekstra op på tallerkenen. De økologiske råvarer er så vidt muligt danske.

”De nye økologiske pølser i WH-serien er helt i tråd med vores ønsker om at tilbyde forbrugerne flere danske kvalitetsprodukter fra lokale producenter”, fortæller Lidls viceindkøbsdirektør, Rasmus Pape. Han fremhæver, at de tre nye varianter er med til at hæve barren for kvalitet indenfor dagligvarekædens udvalg af pølser til en god pris.

Pølserne er i Lidl-butikkerne fra starten af december og koster 26,95 kr. for en pakke med 4 pølser, der i alt vejer 270 gram.