Lidl: Det virker at skjule tobak for kunderne

29.01.2019 12:00:00 | Kolding
Ved udgangen af 2018 havde alle Lidls 117 butikker installeret klapper i tobaksskabene ved kasserne, så tobakken ikke længere er synligt. Det har haft den ønskede effekt på salget af tobak, som er dalende, lyder det fra dagligvarekæden.

Ved udgangen af 2018 havde alle Lidls 117 butikker installeret klapper i tobaksskabene ved kasserne, så tobakken ikke længere er synligt. Det har haft den ønskede effekt på salget af tobak, som er dalende, lyder det fra dagligvarekæden.

Kræft er en sygdom, som mange har haft tæt inde på livet, da den i snit rammer ca. hver tredje dansker. Dagligvarekæden Lidl støttede i 2018 Kræftens Bekæmpelses kamp mod den frygtede sygdom og har et klart standpunkt ved bl.a. at skjule tobakken i butikkerne. Gennem salg af Støt Brysterne kampagneprodukter donerede Lidl, Lidls leverandører og et stort antal af Lidls kunder desuden til den gode sag.

2018 var året, hvor seks af de danske dagligvarekæder satte fokus på rygning og kræft og, uafhængigt af lovgivningen, tog initiativer til at bringe antallet af unge, nye og eksisterende rygere ned. Baggrunden er nyligt offentliggjorte tal fra Kræftens Bekæmpelse, der viser, at antallet af rygere er stigende for første gang i mange år. Med en stigning på 2 % fra 2016 til 2018 er andelen af rygere nu oppe på 23 % af befolkningen i Danmark.*

Udviklingen har vakt bekymring, og i Lidl valgte man derfor, som nogle af de få i dagligvarebranchen, at skjule tobakken i butikkerne. Beslutningen kom på baggrund af overvejelser i et fælles tobaks- og alkoholforum oprettet af dagligvarekæderne.

”I Lidl ønsker vi at tage et samfundsansvar og ved at skjule tobakken tror vi på, at færre kunder fristes til at købe cigaretter og andet tobak. Hvis vi på denne måde kan være med til at bringe antallet af rygere bare en smule ned, vil vi være meget tilfredse”, siger CCO fra Lidl, Mikko Forsströms.

Hos Kræftens Bekæmpelse bifalder man dagligvarekædernes beslutning om at skjule tobakken i butikkerne.

”Med lungekræft som den næstmest hyppige kræftsygdom hos begge køn i Danmark**, er det meget glædeligt, at landets dagligvarekæder har taget et markant standpunkt og har fokuseret på netop rygning, der er alment kendt som en af de primære årsager til lungekræft”, siger Niels Them Kjær, projektchef for tobak i Kræftens Bekæmpelse.

At tobakken nu er skjult i skabe over betalingskasserne, har haft en effekt på salget, beretter Lidls COO:

”Vi mærker en forskel på vores salg af tobak i vores butikker, i forhold til før vi valgte at skjule tobakken. Det bekræfter os i, at vi gør det rigtige ved at have fokus på emnet, og tage det samfundsmæssige ansvar vi har alvorligt”, fortæller COO fra Lidl, Marcus Gustafsson.

Massiv støtte til kampen mod kræft

Lidl deltog endnu en gang i ’Støt Brysterne’ kampagnen, der er Kræftens Bekæmpelses kampagne mod brystkræft, og over 34.000 kunder valgte i 2018 at købe et af de fire produkter, der indgik i Lidls bidrag. For hvert kyllingebryst, rose og mini-rose solgt, donerede Lidl og Lidls leverandører hver et beløb til organisationen og var dermed med til at støtte blandt andet forskningen mod brystkræft. Lidl solgte ligeledes de særlige Støt Brysterne armbånd, hvor overskuddet af salget gik til kampagnen.

Med årets gode resultat betragtes kampagnen endnu en gang som en stor succes. Kampagneansvarlig for Støt Brysterne, Lotte Rask, er taknemmelig for den store interesse for sagen blandt Lidls kunder:

”Jeg vil gerne takke alle Lidls kunder, der har doneret til Støt Brysterne. Hver en krone gør en forskel for de brystkræftramte, og vi er derfor meget glade for, at så mange vil støtte sagen igen i år. Det er vigtigt at fortsætte arbejdet for at færre får brystkræft, og at flere overlever og får et bedre liv under og efter kræftforløbet. Den gode nyhed er, at overlevelsesprocenten for brystkræft er steget støt gennem de seneste 15-20 år”.

Marcus Gustafsson er også glad for, at så mange kunder valgte at støtte kampagnen:

”Den store støtte til årets kampagne er et bevis på, at kræft er en sygdom, som ligger mange på sinde, og som berører mange mennesker. Kampen mod kræft er en sag, vi gerne støtter, og vi er glade for, at vi endnu en gang kunne være med til at øge fokusset på emnet”, siger han.

Læs mere om Støt Brysterne kampagnen og Kræftens Bekæmpelses arbejde for at bekæmpe kræft på: cancer.dk

*Kilde: www.cancer.dk/nyheder/flere-danskere-ryger

** Kilde: www.cancer.dk/hjaelp-viden/fakta-om-kraeft/kraeft-i-tal/de-hyppigste-kraeftformer

Faktaboks

  • I kampagneperioden op til 6. december 2018 støttede Lidls kunder, sammen med dagligvarekæden og dens leverandører, Kræftens Bekæmpelses årlige kampagne mod brystkræft, ’Støt Brysterne’, hver gang de købte roser, mini-roser, kyllingebrystfileter og ’Støt Brysterne’ armbånd
  • Over 34.000 kunder købte et af kampagnens produkter
  • ’Støt Brysterne’-roserne var årets helt store succes, da over 15.000 kunder valgte at putte roserne i indkøbskurven
  • Ved udgangen af 2018 havde alle Lidls 117 butikker installeret klapper i tobaksskabene ved kasserne, så tobakken ikke længere er synligt.

Presse kontakt

Presseafdeling
Presse@lidl.dk
76350010

Læs mere