Lidl mindsker madspild i påsken: donerer overskudsmad til Blå Kors

15.04.2019 12:00:00 | Kolding

Blå Kors athenter varer i Lidls butikker

Blå Kors afhenter varer i Lidls butikker

Frugt og grønt, kød og bake-off - det er blandt de madvarer, som Lidl donerer til otte af Blå Kors’ væresteder i påsken i Hobro, Kolding, Svendborg, Hjørring, Åbenrå, Ishøj, Nykøbing F og Næstved, så familiehyggen og nærværet er sikret, selvom midlerne er små. ”Det er en god løsning for alle parter, fordi vi kan hjælpe en masse mennesker og samtidig skære ned på vores madspild”, lyder det fra dagligvarekæden.

Påsken er lig med hygge, samvær og måske en god påskefrokost – og sådan skal det også være for dem, som ellers kan have det svært. Det mener man hos Lidl, som til dagligt har et nationalt samarbejde med Blå Kors Danmark, og som gør en ekstra indsats til påske. For anden gang donerer Lidl nemlig mad til otte af Blå Kors væresteder i påsken – en mere end sidste år. I år er det i Hobro, Kolding, Svendborg, Hjørring, Åbenrå, Ishøj, Nykøbing F og Næstved.

Blandt de donerede madvarer vil der blandt andet være frugt og grønt, kød, bake-off og forskellige tørvarer, så der er god mulighed for at trylle i værestedernes køkken.

”Vores daglige samarbejde med Lidl er med til at give vores udsatte brugere noget lækker mad, samtidig med at donationerne er med til at mindske madspild, så samarbejdet har på flere måder stor værdi hver eneste dag. Derudover er det dejligt, at der bliver gjort noget ekstra ud af det ved højtider, såsom jul og påske, så børn, familier og enlige kan mærke, at påsken er noget særligt”, siger Generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre.

Robert Refslund-Nørgaard, leder på værestedet Den Blå Oase i Aabenraa, er helt enig i, at samarbejdet med Lidl er meget værdifuldt for brugerne af Blå Kors’ tilbud:

”Vi holder en stor og festlig påskefrokost langfredag, hvor vi bruger overskudsmaden fra Lidl. Det betyder rigtig meget. Derudover kan brugerne få en pose madvarer med hjem efter frokosten, for størstedelen af dem har ingen penge midt på måneden, så på den måde forkæler vi vores brugere lidt ekstra her i påsken, og det er dejligt,” siger han.

Hjælp til socialt udsatte danskere

Til dagligt afhenter Blå Kors overskudsmad fra 31 Lidl butikker, hvor der til de ekstra aktiviteter i påsken er tilknyttet otte butikker.

Det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark er en del af Lidls CSR-strategi, fortæller CCO i Lidl, Mikko Forsström:

”Vi har ambitiøse mål i Lidl, både i forhold til at mindske madspild, og når det gælder om at tage et samfundsansvar – og det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark understøtter i høj grad begge målsætninger”, siger han og fortsætter:

”Det er vigtigt for os at bidrage til at forbedre samfunds- og miljømæssige udfordringer. Det er fantastisk at kunne hjælpe andre og være med til, at de kan få en dejlig påske sammen med dem de holder af og samtidig mindske madspildet i vores butikker og på den måde være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid”.

Fakta - Lidl bekæmper madspild:

• Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017. Samarbejdet indebærer daglige donationer af overskudsmad fra butikkerne, samt ved højtider og ved særlige begivenheder, som fx håndbold-VM, hvor Lidl bidrager med mad og drikke
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake-off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris
  • Lidl er første discountkæde, der er en del af den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.