Lidl: nu med 100 % Fairtrade-mærkede bananer

03.01.2019 12:00:00 | Kolding

I løbet af 2019 skifter dagligvarekæden Lidl alle konventionelle bananer i fast sortiment ud med bananer mærket med Fairtrade-certificeringen.

I løbet af 2019 skifter dagligvarekæden Lidl alle konventionelle bananer ud med bananer mærket med den anerkendte Fairtrade-certificering, der sikrer forbedrede lønninger, arbejdsmiljø og overgang til bæredygtigt landbrug i produktionslandene. Bananer er danskernes foretrukne frugt, og med Fairtrade-certificeringen sætter Lidl en ny milepæl i udviklingen af deres bæredygtige produktsortiment.

Danskerne elsker at sætte tænderne i en banan. Faktisk er de så glade for bananen, at det er den mest populære vare fra frugt- og grøntafdelingen i Lidl igennem de sidste mange år. Dagligvarekæden har nu besluttet, at 100 % af kædens konventionelle bananer i fast sortiment i fremtiden skal være certificeret af Fairtrade og stamme fra økologiske produktioner.*

”Fairtrade har indflydelse på alle led i værdikæden i oprindelseslandene. Det betyder, at vi med overgangen fra konventionelle bananer til Fairtrade-certificerede bananer kan garantere vores kunder, at hver gang de køber en banan i Lidl, er der stillet krav til, at produktionen er foregået efter de rette økologiske, bæredygtige og sociale standarder, og at producenten på bananplantagen har fået en fair pris for sit arbejde”, fortæller CCO fra Lidl, Mikko Forsström.

Næsten 25 % af kædens produkter i sortiment bærer allerede et eller flere ansvarlige mærker.

Bred opbakning i de nordiske lande

Det er ikke kun i Danmark, at man går over til 100 % Fairtrade-certificerede bananer. Også Lidl Sverige og Lidl Finland skifter til Fairtrade i løbet af 2019, og er dermed med til at give Fairtrade en bred støtte fra de nordiske lande.

Med tilføjelsen af Fairtrade-certificerede bananer styrker vi vores store sortiment af ansvarlig- og bæredygtighedscertificerede produkter yderligere, og jeg er glad for, at vi endnu engang kan præsentere et produkt, der bidrager til, at fremtidige generationer også får glæde af ansvarligt produceret frugt og grønt”, siger Mikko Forsström og tilføjer:

”Vi vil gøre det tilgængeligt for alle at handle ansvarligt i Lidl, og derfor skal overgangen til Fairtrade-bananer naturligvis ikke koste vores kunder noget”.

Hos Fairtrade Danmark er man begejstrede for Lidls beslutning:

”Med overgangen til Fairtrade-bananer tager Lidl et vigtigt spring fremad i detailbranchen. Bananen er umådelig populær i hele verden, og Lidls kunder er nu gennem hvert køb aktivt med til at sikre nærmiljøet og forbedrede leve- og arbejdsvilkår i produktionslandene”, fastslår produktchef i Fairtrade Danmark, Andreas Hansen.

Med Fairtrade-certificeringen følger forbedrede lønninger, sikring af arbejdsmiljø og overgang til bæredygtigt landbrug i produktionslandene. Hertil drager lokalsamfundene ligeledes fordel af certificeringen gennem finansiering af træningsprogrammer for plantagearbejdere, opførelse af skoler for børn samt udvidelse af infrastrukturen.

*Skiftet til Fairtrade-certificerede bananer gælder alle konventionelle bananer i fast sortiment i Lidl.

Vidste du - om bananer?

Bananer er alment anerkendt som en af de mest solgte frugter i hele verden, og mange danskere er da også velkendt med den populære gule frugt. Men vidste du følgende om bananen?

• At der spises over 100 milliarder bananer hvert år over hele verden?
  • At bananen teknisk set er et bær, og at bananplantens rødder kan blive mange hundrede år gamle?
  • At den nuværende mest dominerende banansort, den såkaldte Cavendish-banan, først blev populær efter at sorten Gros Michel næsten blev udryddet af sygdom i 1960’erne?
  • At den gule banan er en af flere farver bananer, som findes vildt i naturen? Andre farver inkluderer pink bananer og bananer med grønne og hvide striber
  • At bananer flyder ovenpå vand? Det samme gælder for blandt andet vandmeloner og æbler
  • At bananer er afbilledet i egyptiske hieroglyffer, og at bananen sandsynligvis er den første frugt, som mennesket har dyrket til eget forbrug?
  • At der er skrevet flere sange om bananer end om nogen anden frugt?
  • At bananasplitten blev opfundet i 1904 af David Evans Strickler, som på daværende tidspunkt var 23 år gammel?
  • At en banan består af 75 % vand?
  • At man kan bruge bananskræller til en lang række nyttige ting? Fx til at rengøre og polere lædersko, som gødning i haven og som basis for tekstiler og endda papir?

Kilde: Research af Katy Koontz til bogen ”The Banana Police” fra 2012: www.thebananapolice.com/fun-facts