Danskerne køber markant mere vegetarisk og vegansk i Lidl

Et øget fokus på plantebaserede produkter har ført til, at næsten 20 procent flere vegetariske og veganske produkter er blevet lagt i indkøbskurvene i Lidl. Stigningen er kommet på bare ét år.

28.07.2020 08:00:00 | Kolding

I Lidl har man især kunnet måle den øgede interesse på dagligvarekædens salg af veganske plantedrikke, men også andre produktgrupper som eksempelvis veganske is fra Gelatelli sælger mere.

På et år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent. Det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:

”Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl. Og det er vi naturligvis rigtig glade for, da det kommer både dem, der spiser vegansk og vegetarisk, og verden omkring os til gode,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening.

I Lidl har man især kunnet måle den øgede interesse på dagligvarekædens salg af veganske plantedrikke, men også andre produktgrupper som eksempelvis veganske is fra Gelatelli sælger mere.

Øget fokus på grønne alternativer kan mærkes

Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han understreger også, at der har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:

”Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost. Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os,” fortæller indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape, og fortsætter:

”Vi er naturligvis meget glade for udviklingen, da det også indikerer, at vores kunder tænker i nogle bevidste valg i forhold til grønne alternativer, som kommer klimaet til gode.” 

I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter. Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo, hvor den øgede efterspørgsel især kan mærkes:

”Frugt og grønt har altid været et stort fokusområde for os. Men der er alligevel et stykke fra frugt og grønt til eksempelvis kødalternativer, som Vemondo-serien i høj grad tilbyder. Dem ser det nu ud til, der for alvor er kommet skub i, så det er helt klart noget, vi vil udvikle videre på,” siger Rasmus Pape.

Du kan læse mere information om Lidls vegetariske og veganske produkter samt samarbejdet med Dansk Vegetarisk Forening: https://www.lidl.dk/sortiment/vegetarisk-og-vegansk2

For yderligere information kontakt:

Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. 76 35 01 68

Presse kontakt

Presseafdeling
presse@lidl.dk
76350010

Læs mere