Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

25.02.2020 10:00:00 | Kolding

Som den første dagligvarekæde i Danmark stopper Lidl nu salget af konventionelle, ferske kyllinger. Fremover vil det udelukkende være kyllinger med det statslige dyrevelfærdsmærke, Lidl-kunderne kan erhverve sig i kædens kølediske. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året.

Fra begyndelsen af marts 2020 er det ikke længere muligt at købe konventionelle, ferske kyllinger i Lidls 125 butikker i Danmark. Det sker, efter kæden har besluttet at tage endnu et skridt i retningen af bedre dyrevelfærd. Ferske kyllinger kan nu kun fås med det statslige dyrevelfærdsmærke, og de konventionelle, hurtigvoksende kyllinger er ikke længere en del af kædens ferske sortiment. Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med initiativet og fra start marts vil alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.

”Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden”, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:

”Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden”.

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året. Hos dyreværnsforeningen Anima mener man, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:

Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl”, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima.

Håber på samme opbakning som initiativet mod buræg

I Lidl håber man, at kædens kunder vil tage lige så godt imod det nye initiativ, som da kæden i 2015 og 2016, som den første discountkæde i Danmark, først fjernede buræg og dernæst alle skjulte buræg fra sine egne produkter.

”Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger”, siger Lærke Skaksen Head of CSR, i Lidl.

Den betragtning er man enig i hos Dyrenes Beskyttelse:

” Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det”, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.  

 

Fakta

  • Iflg. Landbrug og Fødevares markedsanalyse fra februar 2019: 71 procent af de danske forbrugere siger, at de tænker over dyrevelfærd, når de køber ind. Halvdelen udtrykker bekymring for dyrevelfærd, mens den anden halvdel tænker over det, men ikke er bekymrede.

 

  • Formålet med det statslige dyrevelfærdsmærke er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise, kvæg og kyllinger gennem forbrugernes indkøb. Dyrevelfærdsmærket findes i tre niveauer med stigende krav til dyrevelfærden, som ligger over kravene stillet i dansk og europæisk lovgivning.
    • Et hjerte: Kyllinger er af langsommere voksende racer, med mere plads, øget kontrol med sår på trædepuder og mindre transport
    • To hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer, endnu mere plads, miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale
    • Tre hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer med meget mere plads, fri adgang til udeareal og økologisk foder og bedre mulighed for aktivitet eller beskæftigelse
    • Læs mere: https://www.foedevarestyrelsen.dk/kampagner/Bedre-dyrevelfaerd/Sider/forside.aspx

 

 

 

For yderligere information, kontakt:

  • Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, tlf. 5215 9259
  • Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse, tlf. 2070 8328
  • Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima, tlf. 40879496 / 35107070

Presse kontakt

Presseafdeling
presse@lidl.dk
76350010

Læs mere