Lidl og Kokkelandsholdet teamer op: Nyt samarbejde skal forbedre danskernes skills i køkkenet

Engang var udbening af en kylling eller filetering af en fisk hverdag i de danske hjem. Sådan er det ikke længere. Med et helt nyt samarbejde vil Lidl og Kokkelandsholdet lære danskerne nye og gamle køkkenskills og gøre endnu flere interesserede i hjemmelavet mad. Første aktivitet er madlavningcamps på Blå Kors’ sommerlejre for udsatte børn og unge.

04.06.2020 08:00:00 | Kolding

Lidl og Kokkelandsholdet har indgået et officielt samarbejde, som skal undervise og inspirere danskerne til at lave bedre hverdagsmad, bruge kvalitetsprodukter og forbedre madfærdigheder. PR-foto: Kokkelandsholdet.

Danskerne laver mindre og mindre mad fra bunden og bruger kortere tid på det. Ifølge Madkulturen er andelen af danskere, der laver helt hjemmelavet mad faldet fra 55 procent i 2015 til 48 procent i 2018. Samtidig er antallet af danskere, der bruger under 15 minutter i køkkenet på aftensmaden, steget fra 26 procent til 32 procent, ligesom forbruget af færdigretter og takeaway er opadgående.

Nu vil et nyt samarbejde mellem dagligvarekæden Lidl og Kokkelandsholdet forbedre danskernes ’skills’ i køkkenet og gøre det sjovere og mere spændende at kaste sig ud i madlavning i hverdagen.

”Vi ved fra vores undersøgelser, at danskerne er mere tilfredse med måltidet, når det er hjemmelavet. Vi synes, det smager bedre, og vi mener også, at det er sundere, når det er helt hjemmelavet. Samarbejder, der kan bringe fornyet inspiration ud til danskerne, er oplagte initiativer i forhold til at øge interessen for madlavningen i hjemmekøkkenerne”, udtaler Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Opskrifter og undervisning hvor alle kan være med

Lidl og kokkelandsholdet vil lære danskerne nye færdigheder i køkkenet, inspirere til nye spændende madopskrifter og til at bruge danske råvarer, så de kommer mest muligt til deres ret. Henover sommeren kommer medlemmer af landsholdet til at tage ud og møde danskerne over kogeblus, ligesom der vil blive delt ud af tips og tricks på sociale medier.

”Vi er svært begejstrede for, at vi nu skal arbejde sammen med nogle af Danmarks allerbedste kokke. Kokkelandsholdet er fantastiske rollemodeller for både børn og voksne. Vi tror på, at kombinationen af Lidls ekspertise med friske kvalitetsmadvarer og Kokkelandsholdets høje faglighed, store passion for madlavning og kompromisløse tilgang til råvarer kan være med til at løfte hverdagsmaden i Danmark til et helt nyt niveau”, siger administrerende direktør i Lidl, Dirk Fust.

Begejstringen er også stor hos Kokkelandsholdets CEO, Morten Juul Andersen: ”Vi er stolte over at kunne præsentere Lidl som officiel samarbejdspartner for Kokkelandsholdet. Kokkelandsholdet ønsker at fremme danskernes kendskab til gastronomi og blive en del af danskernes hverdag.” Han fortsætter:  

”Det er på alle måder et perfekt match. Både vi og Lidl har et stort fokus på produktkvalitet og bæredygtighed i alt, hvad vi foretager os. Kokkelandsholdets DNA består i at agere som rollemodeller og skabe interesse for madlavning. Det får vi fuldt ud mulighed for gennem vores nye samarbejde med Lidl”.

Børn og unge får særlig oplevelse til Blå Kors sommerlejre

Den første aktivitet i det nye samarbejde bliver, at Kokkelandsholdet besøger et par udvalgte Blå Kors’ sommerlejre for udsatte børn og unge denne sommer. Her vil kokkene afholde workshops, som skal gøre deltagerne til mini-eksperter i danske råvarer og lære dem professionelle ”kokke-skills”, de kan tage med sig hjem.

Hos Blå Kors glæder kommunikationschef, Thomas Røddik Korneliussen sig til sommerens aktiviteter: ”Vores sommerlejre er båret af frivillige kræfter. Deltagerne på Blå Kors’ sommerlejre er børn og unge, som ikke havde en sommerferie i vente, og hvor hverdagen ikke altid er lige let. At vi i år får glæde af Lidls nye samarbejde med Kokkelandsholdet, er jeg sikker på kommer til at gøre et stort indtryk på vores deltagere”.

Blå Kors har siden 2018 været national samarbejdspartner med Lidl, og foruden de to workshops får alle sommerlejrene også et gavekort på 5.000 kr.

Dansk Gastronomisk Union

Dansk Gastronomisk Union er en samling af energiske, innovative ildsjæle, der brænder for gastronomi og som går udfordringer i møde med gåpåmod og højt humør. Her kan du finde relevant information om de fem landshold - Kokkelandsholdet Senior, Kokkelandsholdet Junior, Cateringlandsholdet, Tjenerlandsholdet og Konditorlandsholdet. Lidl er sponsor for alle Dansk Gastronomisk Union landsholdene.
 

Lidl & Blå Kors

  • Lidl har siden 2018 samarbejdet med Blå Kors Danmark og har til formål at mindske madspild og hjælpe udsatte familier.
  • Til højtider som jul, påske og pinse afhenter frivillige fra Blå Kors overskudsmad fra en række af Lidls butikker.
  • Udover donationerne op til jul og påske doneres der overskudsmad i forbindelse med diverse Lidl-events, såsom Food Festival i Aarhus og pop-up shops. I julen 2018 og 2019 donerede Lidl flere end 1.500 gavekort til kædens butikker i forbindelse med Blå Kors’ julehjælp.

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk  eller tlf. 52 15 92 59

Morten Juul Andersen, CEO Dansk Gastronomisk Union: morten.andersen@dkgu.dk eller 21 84 64 96

Thomas Røddik Korneliussen, Kommunikationschef i Blå Kors Danmark, trk@blaakors.dk eller tlf. +45 26 20 20 46

Charlotte Kjeldberg Kristensen, chefkonsulent, Presse og Kommunikation, Madkulturen: charlotte@madkulturen.dk eller +45 20 80 44 79

Presse kontakt

Presseafdeling
presse@lidl.dk
76350010

Læs mere