Lidl slår rekord på salg af økologi

Lidls kunder lægger markant flere økologiske produkter i kurven. I 2019 steg det samlede økologiske detailsalg i Danmark med ca. 9 % i forhold til året før, men hos Lidl er salget gået frem med mere end 20 % i de første fem måneder i år. Økologisk Landsforening glæder sig over danskernes øgede økologikøb.

28.05.2020 12:00:00 | Kolding

Lidl oplever fremgang i salget af økologiske produkter i de fleste produktgrupper. Foto: Lidl PR

De danske forbrugere køber økologi som aldrig før, og det mærker man hos dagligvarekæden Lidl. Med en fremgang på mere end 20 % i år i salget af økologiske produkter ligger dagligvarekæden langt over den generelle fremgang for økologisalg for sidste år, der ifølge Danmarks Statistik var på 9 %.

Det er en udvikling, man glæder sig over i Lidl, og årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.

Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker. Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme, og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Det er det blandt andet Lidls salg af økologisk kød, der har været stigende – men også salget af snacks og konfekture til hyggen derhjemme har været opadgående. Det er der ifølge Rasmus Pape en grund til.

”Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme, og derudover ønsker kunderne at handle på en måde, som støtter lokale, danske og bæredygtigt producerede produkter”, forklarer Rasmus Pape.

Fokus på dyrevelfærd og forkælelse
Den positive udvikling i salget af økologi vækker også begejstring hos Økologisk Landsforening. Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, siger:

Udviklingen for det økologiske salg er rigtig positiv og udtryk for, at forbrugerne i stigende grad har fokus på rene fødevarer, dyrevelfærd og forkælelse, når de handler. I den sammenhæng har det også meget stor betydning, at dagligvarebutikkerne bliver ved med at have fokus på at udvikle det økologiske sortiment og sørge for, at der hele tiden kommer nye, spændende produkter i sortimentet.
Birgitte Jørgensen påpeger desuden, at Økologisk Landsforening har oplevet en vækst i salget af økologiske fødevarer gennem mange år, og man forventer, at udviklingen vil fortsætte, og at 2020 vil ende på en samlet vækst på 15 %.

Flere økologiske produkter på hylderne

I Lidl forventer indkøbsdirektør Rasmus Pape også at se en fortsat stigende efterspørgsel på økologiske produkter generelt samt opleve en efterspørgsel på nye produkter som fx kolonialvarer med lang holdbarhed, konserves og frostvarer. Begge dele stiller han kunderne i udsigt – kæden vil nemlig udvide med et endnu større udvalg af økologiske produkter indenfor mejeri, brød, drikkevarer og kolonialvarer.
I dag er cirka 15 % af varerne i Lidls sortiment økologiske.

Forbrugerrådet Tænk har to gange i 2019 kåret Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.

For yderligere information kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68