Lidl vinder prestigefyldt international pris for bedste produkter

Lidl vinder hele to prestigefyldte, internationale priser for bedste produkter med både WH-serien af blå oste, Mycella og Danablu i kategorien ’mejeriprodukter’ og Deluxe Tomahawk Steak i kategorien ’kød og skaldyr’ foran 200 af de bedste private label-produkter fra Europa.

21.01.2020 12:00:00 | Denmark

Lidls WH-serie af blå oste, Mycella og Danablu og Deluxe Tomahawk Steak vinder begge en European Private Label Award 2020 i kategorierne for bedste mejeriprodukt og kød og skaldyr.

Lidls WH-serie af blå oste, Mycella og Danablu, produceret på Bornholm vinder en European Private Label Award i kategorien ’mejeriprodukter’ foran særligt udvalgte private label-produkter fra førende dagligvarekæder i 13 europæiske lande. Dommerne noterede sig blandt andet, at ostene er ”et skridt over, hvad man generelt kunne forvente af en discounter”.

De to oste er produceret på Bornholms Andelsmejeri og udviklet i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal fra Restaurant Frederikshøj i Aarhus. De to oste er en del af Lidls satsning på luksusprodukter. Samarbejdet mellem Wassim Hallal og Lidl blev lanceret i oktober 2018.

Også i kategorien ’kød og skaldyr’ løber Lidl med sejren for deres Deluxe Tomahawk Steak. Af dommerne blev stegen, der er modnet i 14 dage og kommer fra dansk kvæg, rost for sin saftige smag og præsentation: ”Meget speciel præsentation til en god pris” var den generelle dom for dette “specielle” produkt”.

Konkurrencen afholdes for andet år af det internationale branchemagasin European Supermarket Magazine, som uddeler priserne på baggrund af kriterierne innovation, præsentation og smag.
Hele seks danske Lidl-produkter var nomineret som de bedste af sin slags i Europa, og Purchasing Director fra Lidl, Rasmus Pape, er begejstret for resultatet:

”I Lidl tilbyder vi kunderne den bedste kvalitet til de bedste priser, og det er især vores private label-produktserier et bevis på. Private label-produkter udgør cirka 80 % af vores varesortiment, og det er særligt her, hvor vi vil udvikle os og gøre vores sortiment endnu stærkere”, siger han og uddyber:

”Vi vil være danskernes foretrukne dagligvarekæde, og vi vil med vores store udvalg af kvalitetsvarer gøre det muligt for kunderne at klare hele deres indkøb i vores butikker. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi kan tilbyde kunderne nogle af de bedste produkter i Europa”

European Private Label Awards uddeles af branchemagasinet European Supermarket Magazine og gives til dagligvarekæders egne mærkeprodukter for fremragende egenskaber indenfor innovation, præsentation og smag. Dagligvarekæder fra 13 europæiske lande deltog i konkurrencen.

De bedste private label-produkter fra hele Europa
European Private Label Award har i år oplevet en ny rekord i antallet af tilmeldinger i forhold til sidste år. Med over 200 tilmeldte produkter til dette års konkurrence fra blandt andet store, internationale dagligvarekæder som SPAR, Coop og REWE Group. Heraf klarede 44 produkter sig gennem udvælgelsesprocessen og nåede finalen i 11 forskellige kategorier med fire produkter i hver.

Det var altså et felt bestående af de absolut bedste private label-produkter fra hele Europa.

Lidl var nomineret til at vinde den prestigefyldte, internationale pris for bedste produkt i kategorierne ’Kød og Seafood’, ’Frostmad’, ’Mælkeprodukter’, ’Drikkevarer med alkohol’ og ’Drikkevarer uden alkohol. Tre af produkterne er fra Lidls produktserie WH, der er udviklet sammen med gourmetkokken Wassim Hallal: Økologisk Hyldeblomstdrik, Lemon Twist øl samt to blåskimmeloste. Herudover er det Lidls Deluxe julegløgg med Jamaica Rum, laks og rejer i butterdej og Tomahawk-steak, som var nomineret.
”Vi var oppe mod nogle stærke produkter fra vores konkurrenter. Jeg er derfor meget stolt af, at vi nu har vundet. Det er fantastisk, at vi kan kalde både to af vores oste og Tomahawk-steaken for European Privat Label Awards 2020-vindere”, siger Rasmus Pape.

Det er tredje år, at branchemagasinet European Supermarket Magazine afholder European Private Label Awards.

De to vindende danske Lidl-produkter i European Private Label Awards 2020

WH-selektion af blå oste, Mycella og Danablu.
Cremet smag og med skarpheden af skimmel.
Vejledende udsalgspris: 11,95 DKK.
Producent: Bornholms Andelsmejeri.

Dommernes begrundelse for at de to oste vinder kategorien ’mejeri’:

”Wassim Hallal fra Restaurant Frederikshøj i Aarhus, er dette en blandet ostepakke med både Mycella og Danablu-varianter – mild og cremet med skimme,l der har en velkendt og skarp smag. Dommerne noterede sig den "kloge tilgang" til at pakke to smagfulde oste i samme kasse, såvel som "luksuspositionering" og "konkurrencedygtig pris" på produktet. Som de nævnte, er det er skridt over, hvad man generelt kan forvente af en discounter.”

Deluxe Tomahawk Steak. Kommer fra oksekødets forreste rib og består af hele ribben. Kødet kommer udelukkende fra dansk kvæg og skæres for hånd. Bøffen har en god fedtmarmorering og er modnet i mindst 14 dage.
Vejledende pris: 198,00 DKK pr. kg
Producent: Skare Meat Packers

Dommernes begrundelse for at Deluxe Tomahawk Steak vinder i kategorien ’kød og skaldyr’:
”Lidl Deluxe Tomahawk-steaken kommer fra den forreste ribben af oksekvæg og består af hele ribben samt kød, der er modnet i mindst 14 dage. Dens iøjnefaldende præsentation får den til at skille sig ud på hylden. Produktets visuelle virkning faldt bestemt også dommernes øjne – ”Rent teater”, som én sagde det – men Lidl Danmarks Deluxe Tomahawk-steak blev også rost for sin saftige smag. ”Meget speciel præsentation til en god pris” var den generelle dom for dette “specielle” produkt.”

Morten Vestberg, Corporate Communications Manager i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68

Andre medier