Fairbuary

Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.

Fairtrade-mærket og Lidl Danmark er gået sammen i kampagnen ’Fairbruary’, der løber hele februar. Kampagnen kommer til at være synlig både i Lidls butikker i hele landet – blandt andet med gode fair tilbud – og i et digitalt univers. Formålet er at motivere og inspirere de danske forbrugere til at handle så fair som muligt i hele februar.

”Når vi køber ind, handler vi ikke bare for os selv. Vi handler også for vores fremtid, en retfærdig verden og det miljø og klima, vi ønsker os. Det vil vi gerne minde forbrugerne om, og vi er rigtig glade for, at Lidl har lyst til at være med til at udbrede det vigtige budskab. Sammen med Lidl gør vi det nemt og billigt at handle fair,” siger Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg.

Hun understreger, at samarbejdet med Lidl netop er et eksempel på, at det hverken behøver at være dyrt eller besværligt at købe ind med omtanke.

”Det er vigtigt, at dagligvarehandlen tager ansvar og indimellem fremhæver sine Fairtrade-varer i tilbudsavisen for at få kunderne ind i butikken og skaber opmærksomhed omkring ansvarligt forbrug. Det gør Lidl i denne kampagne, og det er både fedt og modigt. Det sætter vi stor pris på,” siger Camilla Erika Lerberg.

Nyt samarbejde om at handle fair
Det er første gang, at Lidl og Fairtrade-mærket går sammen om en fælles kampagne – og samarbejdet giver god mening, da Lidl har et fast bredt udvalg af Fairtrade-varer på hylderne, ligesom kæden var den første til at få alle butiksuniformer syet i økologisk Fairtrade-bomuld.

”At handle ansvarligt er en helt essentiel del af vores indkøbspolitik. Derfor er det vigtigt for os, at alle, der indgår i vores forsyningskæde, sikres ordentlige arbejdsforhold og den rette pris for deres arbejde, samtidig med, at vi tilbyder den bedste pris for vores kunder. Vi glæder til at gå sammen om denne fælles kampagne i februar måned, der er en påmindelse til endnu flere danskere om at handle med omtanke,” udtaler Jens Stratmann, som er adm. direktør i Lidl Danmark.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Fairtrade arbejder for at sikre bedre løn og arbejdsforhold for verdens lokale producenter og for en produktion, der tager hensyn til både mennesker og miljø.

Om Fairbruary
Fairbruary vil være synlig i Lidls butikker i hele landet i februar, ligesom der også vil være en masse gode tilbud på Fairtrade-varer. Derudover er der smagsprøver på udvalgte Fairtrade-produkter i Lidls butik i Nordhavn i København den 1. og 28. februar og den 5. og 19. februar i butikken på Rådhuspladsen i Aarhus.

Der er også masser af fair inspiration at hente i det digitale univers på Fairbruary.dk, hvor man blandt andet kan deltage i forskellige challenges, blive Fairtrade Hero og vinde lækre fair præmier fra Lidl.