Vores internationale proteinstrategi

Flere plantebaserede proteinkilder

På denne side kan du både læse om Fødevarestyrelsens anbefalinger til en mere plantebaseret kost, hvilke mål vi har sat os i Lidl for at tilbyde vores kunder flere plantebaserede alternativer samt finde inspiration til, hvordan du nemt kan integrere bælgfrugter i din hverdagskost

Produktionen af ​​animalske produkter udgør op mod halvdelen af emissionerne fra landbrugsproduktionen og har således en stor miljøpåvirkning på verdensplan. En diætændring til det mere plantebaserede er derfor essentielt (kilde). Ifølge Fødevarestyrelsen er plantebaserede fødevarer fremtiden og er med til at nedbringe klimaaftrykket (kilde).

I Lidl vil derfor løbende øge andelen af ​​plantebaserede proteinkilder i vores sortiment frem mod 2030, herunder ved at udvide sortimentet af bælgfrugter, nøddesortimentet og veganske alternative produkter af vores eget mærke “Vemondo”.

Vi vil desuden skabe gennemsigtighed omkring andelen af animalskbaserede proteinkilder versus plantebaserede proteinkilder i vores sortiment. Det har vi gjort ved at lave et såkaldt ”proteinsplit” af vores eksisterende sortiment på baggrund af Verdens Naturfonds (WWF) metode (kilde). Målsætningen er, at vi for hhv. kød og mejeriprodukter vil øge andelen af plantebaserede alternativer til hhv. 20 % og 10 %, hvor den i dag ligger på hhv. 12 % og 5 %.

De nye kostråd

De nye kostråd guider ikke kun til sundere, men også mere klimavenlig mad. Hvis vi spiser mere planterigt og skruer lidt ned på vores kødforbrug, er det ikke alene godt for vores sundhed, men også for vores og kommende generationers klima. Det nye klimahensyn i kostrådene viser sig bl.a. ved at bælgfrugter bliver nævnt som en vigtig kilde til plantebaserede alternativer til kød. Fødevarestyrelsen kalder også bælgfrugter for ”hverdagens små klimahelte” og det gode valg til at spise sund mad, som samtidig tager hensyn til klimaet. Lidl bakker om om Fødevarestyrelsens anbefalinger:

  • Skru op for bælgfrugter som fx brune, hvide og sorte bønner, kidneybønner, edamamebønner, linser og kikærter. Ca. 100 g om dagen (tilberedt mængde) er tilpas, når du spiser planterigt og varieret.
  • Du kan få bælgfrugter i mange varianter. De kan købes spiseklare, fx som konserves, tørrede, på frost og på som spirer. 
  • Det er vigtigt, at du tilbereder bælgfrugter korrekt. Det skyldes, at bælgfrugter kan indeholde naturligt forekommende lektiner, der kan forårsage sygdom ved indtag. Lektinerne forsvinder dog, hvis du blot tilbereder bælgfrugterne korrekt. Følg derfor altid anvisningen på produktet

Kilde: https://foedevarestyrelsen.dk/nyheder/faglige-nyheder/2024/feb/aok-hvad-fstarck-er-egentlig-en-baelgfrugt

Stockbillede

Vores intiativer og samarbejder

Vi samarbejde med CBS for at teste initiativer

Vi har indledt et samarbejde med Copenhagen Business School (CBS) og mere konkret forskningsgruppen ”Consumer and Behavioural Insights” med Meike Janssen ved roret. Samarbejdet har det klare formål, at forene vores eksperimentelle muligheder i vores to CSR-testbutikker, med deres videnskabelige ekspertise. Samarbejdet løber hele 2024, hvor vi vil gennemføre en række initiativer og undersøgelser i vores CSR-testbutikker ved Rådhuspladsen i Aarhus og Nordhavn i København. Samarbejdet med CBS sigter mod at motivere og inspirere kunderne til at vælge mere plantebaseret.

Vi er rigtig glade og stolte af vores samarbejde, fordi CBS vil indsamle og analysere data fra vores kampagner, for at vurdere deres effekt. Den analytiske tilgang, som CBS bidrager med, giver os en unik mulighed for at forstå kundernes respons på vores initiativer og identificere præferencer og behov. Dette er afgørende for at optimere vores strategi og sikre, at vores kommende forbrugerkampagner er endnu mere effektive.

I januar og februar 2024 gennemførte vi vores første forbrugerkampagne, "Bælg-Mig", i vores to CSR-testbutikker. Kampagnen var udarbejdet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, hvor kunderne blev mødt af budskabet: ‘Bælg Mig’, som sprang frem fra hylderne. Derudover kunne kunderne finde inspiration til opskrifter med bælgfrugter gennem en QR-kode, som var placeret i hyldeforkanten.

I de sidste to uger af februar fjernede vi desuden momsen på en lang række bælgfrugter, og kampagnen blev afsluttet med en kundeundersøgelse, som blev udført af CBS.  Sidenhen har CBS analyseret og rapporteret på resultatet, som har givet værdifuld indsigt og inspiration til udførelsen af vores kommende forbrugerkampagne, der stadig er under udarbejdelse

Vælg Bælg

Vi er partnere i Bælgfrugtspartnerskabet

Missionen med Bælgfrugtspartnerskabet er at øge danskernes indtag af bælgfrugter, så det lever op til de anbefalede 100 g i De officielle kostråd. I dag spiser danskere i gennemsnit 2-3 g bælgfrugter om dagen, mens det også udgør en forsvindende lille del af produktionen på de danske marker.

 

På vej mod i morgen