Lidl-tiltag baner vej for politisk diskussion af salg af energidrikke til børn

Fødevareminister Mogens Jensen lagde i dag vejen forbi Lidl på Dirch Passers Allé 1 på Frederiksberg i København for at indhente erfaringer og inspiration til politiske drøftelser af salget af energidrikke til børn og unge i Danmark.

30.01.2020 12:00:00 | Kolding

Minister for fødevarer, fiskeri, ligestilling og minister for nordisk samarbejde, Mogens Jensen, ses her sammen med viceindkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Jensen, på gennemgang i Lidl-butikken på Dirch Passers Allé på Frederiksberg, hvor Rasmus delte ud af Lidls erfaring omkring aldersbegrænsning på salg af energidrikke.

Siden slutningen af september 2018 har det været slut med salg af energidrikke til børn og unge i Lidl. Den 125 butikker store dagligvarekæde har, indtil nu, været den eneste med en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke i Danmark. Initiativet blev sat i værk efter anbefalinger fra blandt andre DTU Fødevareinsituttet og Hjerteforeningen:

”Førende eksperter pegede entydigt på, at energidrikke kan være skadelige for børn og unge under 16 år. Det reagerede vi på og besluttede os for at tage ansvar og gå forrest ved at indføre en aldersgrænse på 16 år i alle butikker”, siger Rasmus Pape, viceindkøbsdirektør i Lidl, som også fortæller, at Lidls kunder har taget godt imod tiltaget:

”Vi oplever, at danskerne godt kan se logikken i initiativet. Især forældre, som har fulgt bekymret med i debatten om de uheldige virkninger, kombinationen af for meget koffein og sukker kan få for børn og unge, er rigtig glade for tiltaget”.

Fødevareministeren vil søge inspiration til ny lovgivning

Opbakningen til initiativet er nu også nået til Christiansborg, hvor fødevareminister Mogens Jensen har besluttet sig for at se nærmere på sagen.

I dag besøgte han Lidl på Dirch Passers Allé 1 på Frederiksberg i København for at høre mere om Lidls erfaringer med aldersbegrænsning på energidrikke for at bane vej for en politisk drøftelse af, hvad der kan gøres på området.

”Vi er utrolig glade for, at ministeren nu sætter fokus på emnet. Selvfølgelig kan vi gøre en forskel i vores 125 butikker, men det er jo i sidste ende ministeren, der har mulighed for at sætte tiltag i værk, som for alvor kan vende den bekymrende udvikling”, siger Rasmus Pape.

Efter besøget i butikken på Frederiksberg, hvor ministeren fik indblik i Lidls erfaringer med aldersbegrænsning, vil han indkalde ordførerne fra Folketingets øvrige partier til en drøftelse af problematikken.

For yderligere information, kontakt:

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68.

Presse kontakt

Presseafdeling
presse@lidl.dk
76350010

Læs mere