Nye vaner kan ses i pantdonationer hos dagligvarekæde: Rekordstor pantdonation under corona skaber digital glæde på landets børneafdelinger

Der er blevet trykket ekstra mange gange på donationsknappen i pantautomaterne hos Lidl i april. Kundernes ekstra gavmildhed betyder flere penge til Danske Hospitalsklovne, der nu kan sprede klovnemagi på landets børneafdelinger ad digitale veje.

20.05.2020 12:00:00 | Kolding

Klovnen Dr. Dulle er en af de hospitalsklovne, der i coronatiden er aktiv på Facebook og YouTube.

Coronakrisen har betydet en pause for hospitalsklovnenes fysiske besøg hos de indlagte børn. De seneste måneder har Danske Hospitalsklovne derfor spredt klovnemagi på Facebook og YouTube med videoer, historier og live-udsendelser. Og det har der været ekstra penge til at gøre i april måned. Kunderne i Lidls 127 butikker har nemlig doneret knap 85.000 kroner til organisationen ved at trykke på den donationsknappen frem for at tage flaskebonen med sig. Det er 35 procent flere end i samme måned sidste år.

”Jeg skal ikke kunne udelukke, at stigningen kan skyldes, at der er blevet købt flere flasker med pant under corona, fordi det ikke har været muligt at komme til grænsen. Men jeg tror nu, den primære årsag skal findes i den gavmildhed, vi så småt kan se som en tendens under coronakrisen med ekstra støtte til fx ZOO og UNICEF, siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl og fortsætter: ”Uanset, hvorfor donationerne er steget så meget, er jeg virkelig stolt over og glad for, at der nu kommer ekstra penge til det store arbejde, der bliver gjort hos Danske Hospitalsklovne.”

Ekstra donationer giver mere digital klovnemagi på sociale medier

Hos Danske Hospitalsklovne kommer de ekstra donationer fra Lidls kunder til at betyde mere digital klovnemagi på landets børneafdelinger.

5-årige Kalle er et af de børn, som har glæde af de digitale klovnerier. Han kender hospitalsklovnene fra sin tid på sygehuset som kræftpatient og særligt klovnen Dr. Dulle var en succes, da han sendte live på Facebook:

”Kalle blev næsten helt genert, men også rigtig glad, da vi tændte for Dr. Dulle. Det, at vi blev budt indenfor i Dr. Dulles hjem, gjorde det ekstra trygt. Det var dejligt at gense en elsket ven, som ikke virkede bekymret. Kalle var ikke til at skyde igennem, og vi måtte lige se det et par gange igen bagefter”, fortæller mor til Kalle, Ditte Magnusson, til Danske Hospitalsklovne.

Danske Hospitalsklovne har 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 184 ugentlige klovnevagter fordelt på alle landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. Der er i øjeblikket flere klovne under uddannelse, som står klar, når børnene igen kan få besøg. For en tid endnu, kommer klovnerierne dog til at fortsætte digitalt, og de kommer til at få et ekstra skub takket være de ekstra donationer fra Lidls kunder.

”Vi er utrolig glade for støtten, og at Lidls kunder har været gavmilde og trykket lidt ekstra på donationsknappen i flaskeautomaten. Vi ved, at coronakrisen er en svær tid for mange syge børn, der er isoleret fra omverdenen på hospitalsstuer eller derhjemme. Derfor gør hospitalsklovnene alt for at være der digitalt, så de ikke føler sig alene. Vi håber selvfølgelig snart, at vi kan vende tilbage på alle landets børneafdelinger, men indtil da tænker vi kreativt for at nå dem på nye måder”, siger Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne.

Lidl og Danske Hospitalsklovne har samarbejdet siden 2012 og Lidl været hovedsponsor for foreningen siden 2015.

For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk  eller tlf. 52 15 92 59

Presse kontakt

Presseafdeling
presse@lidl.dk
76350010

Læs mere