Udvalgt som talent blandt 2.750: Gitte fra Egtved har styr på finanserne i Lidl

35-årige Gitte Højkrogh Duedahl fra Egtved blev udvalgt som ét af syv ledertalenter i Lidl og har netop gennemført det et år lange, nyoprettede talentprogram i virksomheden. Mens hun i princippet stadig sad på skolebænken, blev Gitte forfremmet til teamleder for en del af regnskabsafdelingen på hovedkontoret.

20.01.2020 12:00:00 | Kolding

Gitte Højkrogh Duedahl fra Egtved har været indenfor stort set alle områder af regnskabsafdelingen Lidl. Hun kan lide, når likviditeten stemmer, og der er helt styr på tallene. Sidste vinter tog Lidls økonomidirektør fat i Gitte og spurgte, om hun ville være en del af et helt nyt talentprogram for udvikling af ledere i Lidl.

”Der var ikke nogen tvivl. Jeg har altid gerne ville udfordres, og jeg så talentprogrammet som en rigtig god mulighed for at udvikle mig både som leder og menneske”, forklarer Gitte Højkrogh Duedahl, teamleder i regnskabsafdelingen i Lidl.

Det er HR-afdelingen i Lidl, der har sat det nye talentudviklingsprogram i søen. Det er sket for, i endnu højere grad, at satse på at udvikle ledelsestalenter indenfor virksomheden, der har over 2.750 ansatte i Danmark.

”Vi ser et stort potentiale i Gitte. Dels på grund af hendes store faglige passion, og dels fordi hun har et rigtig godt blik for sine kollegaer og medarbejdere – måden, hun går til dem, lyttende og med respekt, er en helt afgørende kvalitet som leder”, siger Sine Dolberg Head of HR i Lidl.

Fornyet fokus på egne styrker giver selvtillid i den nye lederstilling
I maj sidste år blev Gitte forfremmet til teamleder i regnskabsafdelingen. Her skal hun koordinere afdelingens opgaver og arbejde på at udvikle og digitalisere processerne for Lidls finansafdeling. Det sker i tæt samarbejde med virksomhedens internationale afdeling.

Med den nye stilling er Gitte særligt glad for de mange nye ledelsesværktøjer, hun og de seks kollegaer har fået i rygsækken igennem den et år lange lederuddannelse, der netop er afsluttet som en del af talentprogrammet

”At være på denne her rejse med dygtige kollegaer, hvor vi har skabt et fortroligt rum, støttet og udfordret hinanden – det har flyttet mig enormt meget”, siger Gitte Højkrogh Duedahl, der også fortæller, at hun på det personlige plan er blevet overrasket over, hvor stor betydning det har at fokusere på sine styrker:

”Jeg har lært, at jeg ikke skal bruge min energi på at forsøge at være noget, jeg ikke er. Og så er jeg blevet endnu mere opmærksom på, hvor vigtigt det er at sætte sig i andres sted og se en udfordring fra deres side af bordet”.

35-årige Gitte Højkrogh Duedahl bor i Egtved med sin mand og to børn. Hun er vokset op i Egtved, men boede under sin uddannelse på IBC i Kolding, hvor hun også spillede håndbold i KIF. Fritiden går for det meste i godt selskab med familie og venner, lange gåture og styrketræning.

Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl - morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68