Fuldkornspartnerskab

Fuldkornspartnerskabet

Lidl bliver en del af Fuldkornspartnerskabet

Lidl kan fra den 1. januar 2025 kalde sig fuldkornspartner, når de træder ind i det offentlige private Fuldkornspartnerskab, der arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Partnerskabet står bag det orange fuldkornslogo, som findes på over 1.000 produkter. Læs mere på www.fuldkorn.dk .

Fuldkornspartnerskabet er måske en af Danmarks mest succesfulde forebyggelsesindsatser og har øget danskernes gennemsnitlige fuldkornsindtag fra 36 gram til 82 gram om dagen i gennemsnit.

Partnerskabet består af Fødevarestyrelsen, sundhedsNGO’er, detailhandlen og fødevareproducenter, som hver især bidrager med deres styrker og kompetencer. De officielle Kostråd anbefaler at spise 90 gram fuldkorn om dagen og gerne mere.

 





”Vi er meget glade for, at Lidl nu er en del af vores partnerskab. Vores mission er at gøre det nemt for danskerne at vælge fuldkorn uanset, hvor de handler. Lidl appellerer til en bred målgruppe og arbejder med stor ansvarlighed. De kommer til at spille en vigtig rolle i vores partnerskab” siger Rikke Neess, Kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.
 

”Spis mad med fuldkorn”
Fødevarestyrelsen anbefaler at spise 90 gram fuldkorn om dagen og gerne mere. 90 gram fuldkorn svarer fx til en portion havregryn, en skive fuldkornsrugbrød + en lille portion fuldkornspasta. Ifølge Fødevarestyrelsen er det desuden vigtigt, at man varierer mellem forskellige fuldkornsprodukter.

Ifølge DTU er et højere indtag af fuldkorn forbundet med en nedsat risiko for flere livsstilssygdomme og død. Udover at bidrage med energi, bidrager alle kornprodukter for eksempel med protein og selen. Fuldkornsprodukterne indeholder også kostfibre, jern og zink. Fuldkornsprodukter, der indeholder frø, bidrager med n-3 fedtsyrer. 

Fuldkorn også blandt de fødevaretyper, der har det laveste klimaaftryk. Derfor er kornprodukter, og især fuldkornsprodukter, en fordel for både helbred og klima.

Høj tillid til fuldkornslogoet
69 % af danskerne kender til fuldkornslogoet og 80 % af dem, der genkender fuldkornslogoet siger også ja til, at de handler ind efter det i større til mindre grad. Ligesom 91 % af dem, der kender fuldkornslogoet i nogen grad/høj/meget høj grad har tillid til logoet. (Megafon 2024)