TGTG

Too Good To Go

KAMPEN MOD MADSPILD

I november 2019 indgik vi som den første danske discountkæde et landsdækkende samarbejde med madspildsappen Too Good To Go. Sammen med Too Good To Go har vi i Lidl fokus på at reducere madspild og at gøre det enkelt for vores kunder at gøre det samme. Gennem Too Good To Go-appen har du mulighed for at købe forskellige typer af ”lykkeposer”, som indeholder mad, der er sorteret fra, men er for godt til at smide ud. Når du køber en lykkepose, tager du dermed del i kampen mod madspild.

Seneste tal viser, at hele 385.000 tons madspild kommer fra detailhandlen, imens 247.000 tons kommer hjemme fra forbrugeren. Det er altså en ret stor del af Danmarks samlede madspild. [1] Derfor er det vigtigt, at vi arbejder sammen om at mindske madspild, og her er Too Good To Go-lykkeposerne et godt sted at starte.

Takket være vores kunder og indsatsen fra vores butikker var der i starten af 2022 mere end 400.000 lykkeposer med overskudsmad blevet reddet, siden vi startede i 2019. Det svarer til, at mere end 800 tons overskudsmad har fundet vej til de danske hjem i stedet for at ende i skraldespanden. I maj 2022 rundede vi endnu en stor milepæl med 500.000 solgte lykkeposer. I oktober 2024 nåede vi 900.000 solgte lykkeposer. 

”Lidl har virkelig imponeret os med deres dedikerede og ambitiøse indsats mod madspild. De var de første til at lancere landsdækkende samarbejde med os, og i dag har de nået en fantastisk flot milepæl med 500.000 reddede lykkeposer. Milepælen er resultatet af et stærkt og frugtbart samarbejde, som der fortsat er masser af potentiale i. Det ser jeg frem til at indfri, så vi i fællesskab kan komme madspildet til livs,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye. 

Tiltaget betyder altså, at vi kan reducere madspildet i vores butikker og samtidig tilbyde vores kunder et godt produkt. Lykkeposerne købes via Too Good To Gos app og kan derefter afhentes i din lokale Lidl-butik, hvor du blot viser din kvittering ved kassen.

Du kan hente Too Good To Gos app i App Store eller Google Play

[1] Miljøstyrelsen, 2021

SE – DUFT – SMAG

Too Good To Go mærkat

Too Good To Go minder os om, at "bedst før" også betyder ofte god efter. Det vil vi gerne bakke op om, og derfor opfordrer vi vores kunder til at bruge deres sanser, når varerne er gået på dato. Det gør vi ved at have mærkningen på produkter, hvor det giver rigtig god mening.

I Lidl går vi meget op i at reducere madspild, hvorfor vi arbejder mod en målsætning om at reducere vores madspild med 50 % inden 2030. Det gør vi blandt andet igennem vores samarbejde med Too Good To Go. Dog er det ikke kun i butikkerne, men også i de danske husstande, at vi skal problematikken til livs. Derfor vil vi gerne hjælpe vores kunder med at undgå at smide fødevarer ud, som kunne have gået til et fint måltid. Med denne mærkning gør vi vores kunder opmærksomme på at tænke en ekstra gang over varens kvalitet, inden gode fødevarer ryger i skraldespanden.

HVER BID TÆLLER MED TOO GOOD TO GO

Kun 32% skolebørn spiser deres madpakker op, hvilket resulterer store mængder madspild. Derfor lancerede Lidl og Too Good To Go for første gang i 2023 et nyt initiativ under konceptet "Hver Bid Tæller". Initiativet består af tips, tricks og inspiration til at hjælpe danske børnefamilier med at lave mere spændende madpakker med mindre madspild. 

"Vi håber, at Hver Bid Tæller vil inspirere familier til at lave madpakker,
som børnene glæder sig til at spise, og som samtidig mindsker madspild.
Gode vaner kan indlæres allerede fra barnsben, og det er initiativet en oplagt mulighed for,"

siger Claus Krogh, Head of Corporate Affair hos Lidl. 

Ken Vanhoegaerden, der er landedirektør for Too Good To Go tilføjer:
"Madspild er et problem, som vi alle kan være med til at løse.
Ved at gøre madpakker mere spændende og tilpasse dem børnenes appetit,
kan vi reducere mængden af mad, der ender i skraldespanden.
Hver bid tæller, og vi er glade for at kunne samarbejde med Lidl om dette vigtige initiativ."


Med "Hver Bid Tæller" håber Lidl og Too Good To Go at skabe en bevægelse, hvor hver bid mad bliver nydt og ikke spildt. Initiativet har kørt både i 2023 og 2024, og sigter mod at gøre en mærkbar forskel i danske hjem.

 

Mad skal spises, ikke spildes

Ta' madansvar kampagne

Hvert år bliver der i Danmark smidt rigtig meget mad ud. Samlet smider vi i Danmark hvert år over 700.000 ton mad ud. [1] 
Med et madspild på 247.000 ton pr. år, er det i husholdningerne størstedelen af madspildet sker. [2]
Alt for meget mad ender i skraldespanden i stedet for på bordet, det er både spild af råvarer og spild af penge.

Fødevarestyrelsen kommer med fire gode råd, til hvordan man kan minimere madspildet i hjemmet:

Kig i køleren, før du køber ind
Køber du ind uden en indkøbsliste? Uplanlagte indkøbsture kan gøre, at du kommer hjem med madvarer, du allerede har.
Kig i køleskabet, før turen går til supermarkedet. 

Gør rester i dag til retter i morgen
Lader du rester gå til spilde? Ofte ender overskydende pasta, ris og linser i skraldespanden.
Derfor opfordrer Fødevarestyrelsen i en ny kampagne til, at man gemmer sine rester – også de små – og bruger dem til madpakken, i retter i morgen eller som eftermiddagssnack.

Brug fryseren, og spar på dit madbudget
Er du god til at fylde fryseren? Brød og grøntsager er det, du smider mest ud af. Skær dine grøntsager ud, og gem dem i fryseren.
Så forlænger du deres holdbarhed – og dit madbudget.

Brug sanserne inden du smider din mad ud
Datomærket ”Bedst før” er en vejledende datomærkning.
Brug sanserne – se, lugt og smag på varen, og hvis du har fulgt anvisningerne på pakken, kan du sagtens drikke eller spise den.
Hvis "sidste anvendelsesdato" derimod er overskredet, så skal du smide varen ud.

Du kan læse mere om madspild og få flere gode råd til at minimere dit madspild her.

[1] Stop Spild Af Mad
[2] Fødevarestyrelsen

På vej mod i morgen