KAMPEN MOD MADSPILD
I november 2019 indgik vi som den første danske discountkæde et landsdækkende samarbejde med madspildsappen Too Good To Go. Sammen med Too Good To Go har vi i Lidl fokus på at reducere madspild og at gøre det enkelt for vores kunder at gøre det samme. Gennem Too Good To Go-appen har du mulighed for at købe forskellige typer af ”lykkeposer”, som indeholder mad, der er sorteret fra, men er for godt til at smide ud. Når du køber en lykkepose, tager du dermed del i kampen mod madspild.
Seneste tal viser, at hele 385.000 tons madspild kommer fra detailhandlen, imens 247.000 tons kommer hjemme fra forbrugeren. Det er altså en ret stor del af Danmarks samlede madspild. [1] Derfor er det vigtigt, at vi arbejder sammen om at mindske madspild, og her er Too Good To Go-lykkeposerne et godt sted at starte.
Takket være vores kunder og indsatsen fra vores butikker var der i starten af 2022 mere end 400.000 lykkeposer med overskudsmad blevet reddet, siden vi startede i 2019. Det svarer til, at mere end 800 tons overskudsmad har fundet vej til de danske hjem i stedet for at ende i skraldespanden. I maj 2022 rundede vi endnu en stor milepæl med 500.000 solgte lykkeposer. I oktober 2024 nåede vi 900.000 solgte lykkeposer.
”Lidl har virkelig imponeret os med deres dedikerede og ambitiøse indsats mod madspild. De var de første til at lancere landsdækkende samarbejde med os, og i dag har de nået en fantastisk flot milepæl med 500.000 reddede lykkeposer. Milepælen er resultatet af et stærkt og frugtbart samarbejde, som der fortsat er masser af potentiale i. Det ser jeg frem til at indfri, så vi i fællesskab kan komme madspildet til livs,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.
Tiltaget betyder altså, at vi kan reducere madspildet i vores butikker og samtidig tilbyde vores kunder et godt produkt. Lykkeposerne købes via Too Good To Gos app og kan derefter afhentes i din lokale Lidl-butik, hvor du blot viser din kvittering ved kassen.
Du kan hente Too Good To Gos app i App Store eller Google Play
[1] Miljøstyrelsen, 2021
SE – DUFT – SMAG
HVER BID TÆLLER MED TOO GOOD TO GO
Kun 32% skolebørn spiser deres madpakker op, hvilket resulterer store mængder madspild. Derfor lancerede Lidl og Too Good To Go for første gang i 2023 et nyt initiativ under konceptet "Hver Bid Tæller". Initiativet består af tips, tricks og inspiration til at hjælpe danske børnefamilier med at lave mere spændende madpakker med mindre madspild.
"Vi håber, at Hver Bid Tæller vil inspirere familier til at lave madpakker,
som børnene glæder sig til at spise, og som samtidig mindsker madspild.
Gode vaner kan indlæres allerede fra barnsben, og det er initiativet en oplagt mulighed for,"
siger Claus Krogh, Head of Corporate Affair hos Lidl.
Ken Vanhoegaerden, der er landedirektør for Too Good To Go tilføjer:
"Madspild er et problem, som vi alle kan være med til at løse.
Ved at gøre madpakker mere spændende og tilpasse dem børnenes appetit,
kan vi reducere mængden af mad, der ender i skraldespanden.
Hver bid tæller, og vi er glade for at kunne samarbejde med Lidl om dette vigtige initiativ."
Med "Hver Bid Tæller" håber Lidl og Too Good To Go at skabe en bevægelse, hvor hver bid mad bliver nydt og ikke spildt. Initiativet har kørt både i 2023 og 2024, og sigter mod at gøre en mærkbar forskel i danske hjem.