
16.10.2018 10:00:00 | Danmark
Wastehunt
Lidl og Waste Hunt indgår aftale om samarbejde for at rydde op i naturen og indsamle data om affald. Dagligvarekæden ser frem til at arbejde sammen med græsrodsorganisationen, som Lidl mener har et stort potentiale, og som kan bidrage med viden til at udvikle kædens plastikstrategi fremadrettet. Man håber, at samarbejdet vil skabe opmærksomhed om affald som ender i naturen, lyder det fra Lidl.
Dagligvarekæden Lidl har fra den 2. oktober indgået et samarbejde med græsrodsorganisationen Waste Hunt. Waste Hunt er et projekt drevet af frivillige med udgangspunkt i Aarhus, hvis mission er, gennem oprydningsture, at fjerne affald og plastik fra naturen og indsamle data, som dagligvarekæden og andre interesserede kan bruge til at få bedre indsigt i den problematik, der eksisterer omkring affald og plastik.
Hos Lidl ser man store muligheder i samarbejdet med Waste Hunt. Kæden bidrager bl.a. med et setup til indeksering af det indsamlede affald og plastik. CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen, forklarer:
”Affald hører ikke til i naturen, og i ildsjælene fra Waste Hunt har vi fundet en ligesindet samarbejdspartner, som bogstaveligt talt tager hånd om selve problemet, og som med deres entusiasme og indsamlede data, kan bidrage med ny viden til vores plastikstrategi”, siger hun, og tilføjer:
”Ved at analysere på det affald som ender i naturen, kan vi få værdifuld viden, så vi mere målrettet kan sætte ind, hvor det gør en forskel. Folkene i Waste Hunt har et drive uden lige. Det er et projekt, som vi meget gerne støtter, og som passer godt sammen med Lidl som virksomhed”.
"Affald, og især plastik, i naturen udgør en problemstilling i vores samfund, som vi skal tage alvorligt. Vi er virkelig glade for at indgå samarbejde med Lidl, da vi sammen kan sætte fokus på problemet og gøre en aktiv indsats for at mindske plastikforbruget og bidrage til at skabe en forandring”,udtaler stifter af Waste Hunt, Tina Wulff Jespersen.
Medstifter af Waste Hunt, Florence Martin, tilføjer:
”En stor del af det affald vi indsamler, stammer fra almindelige forbrugsprodukter. Derfor er samarbejdet med Lidl interessant, fordi vi samlet set repræsenterer alle led i kæden med Lidl som både producent og forhandler og med Waste Hunt som den miljøbevidste forbruger. Gennem vores affaldsindsamlinger tilegner vi os en viden omkring emnet og bruger den til at oplyse både forbrugeren og producenten om det fælles ansvar, vi alle har, for at affald og plastik ikke ender i naturen".
Vil gerne vise omfanget af affald i naturen
En af de fælles missioner for samarbejdet er at vise omfanget af skrald i naturen, og bidrage til at mængden forhåbentligt reduceres.
”Om du samler affald sammen med Waste Hunt, du gør det med familien eller på egen hånd, så er det et projekt, som alle kan deltage i”, siger Lærke Skaksen. Hun tilføjer:
”Der har igennem længere tid været et gennemgående fokus på sortering og korrekt bortskaffelse af affald i Danmark, men der er fortsat store mængder affald, som desværre ender i naturen. Medlemmerne i Waste Hunt brænder for det her, og kan vi med dette samarbejde være med til skabe opmærksomhed om problemet, så er vi meget tilfredse”.
Lidl er for første gang med som arrangør til et arrangement med Waste Hunt den 22. oktober i forbindelse med et informationsmøde og igen den 25. november, hvor Lidl-ansatte er med på en Waste Hunt i Aarhus.
Hvis du har lyst til hjælpe til med det gode arbejde, kan du læse mere om Waste Hunt, og om hvornår de mødes næste gang på Waste Hunts Facebookside: www.facebook.com/wastehunt
Læs mere om Lidls overordnede CSR-strategi på: www.lidl.dk/da/ansvarlighed.htm
Om Waste Hunt
Projektet Waste Hunt blev startet i januar 2018 med det formål at rense vores natur for affald og plastik. Vi mødes én til to gange om måneden og tager på affaldsjagt sammen i eller omkring Aarhus og indsamler affald, der ikke hører hjemme i naturen. Hensigten med denne affaldsjagt er at mødes med ligesindede, åbne op for en samtale om affaldshåndtering og indsamle observationer fra personer i lokalområdet.
Lidl Danmarks plaststrategi
Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:
Fuldførte og igangværende projekter:
Læs mere om Lidls overordnede CSR-strategi på: www.lidl.dk/da/ansvarlighed.htm
Om Schwarz-koncernens 360 graders plaststrategi
Som en af verdens førende detailhandlere er Schwarz-gruppen - som Lidl og Kaufland tilhører - opmærksom på sit ansvar overfor det samfund og det miljø, vi er en del af. Schwarz-koncernen ønsker at tage et medansvar, og som en del af en omfattende 360 graders plaststrategi udvikler Schwarz-koncernen foranstaltninger og implementerer dem verden over. Plaststrategien tager udgangspunkt i en cirkulær tankegang og sigter mod at reducere brugen af plastik.