Aarhusiansk cocktail-succes: Samarbejde med gourmetkokken Wassim har skabt en succes for Cocktailkonsortiet

Den aarhusianske virksomhed Cocktailkonsortiet har gennem en årrække leveret cocktails til arrangementer for både private og virksomheder. Men de kan nu markere 1 års dagen for deres indtog i detailhandlen, hvor virksomhedens flasker med færdigblandede cocktails nu er en fast del af sortimentet i Lidl over hele landet.

25.11.2019 12:00:00 | Aarhus

Jesper Erik Skov (t.h.) og Jakob Krogsgaard har været med i processen fra vugge til grav – lige fra udvikling af opskrifterne til selve produktionen af hver flaske.

Cocktailkonsortiet og idéen bag startede i virkeligheden for mange år siden. Makkerparret Jesper og Jakob har igennem sammenlagt 30 år arbejdet med cocktails i alle afskygninger særligt gennem en fælles erfaring som professionelle bartendere, før de slog pjalterne sammen. Et nørderi og en faglig passion for faget har således fundet sin vej til et samarbejde, som leverer produkter der er et spændende supplement til Lidls kvalitetsprodukter fra danske leverandører.

Gennem de sidste seks år har Cocktailkonsortiet i Aarhus udviklet og produceret cocktails i virksomhedens lokaler i det centrale Aarhus. Især til brug på caféer og barer og til arrangementer for firmaer og ved private sammenkomster. Men en ny idé opstod sidste år, og det har ført til, at Cocktailkonsortiets produkter kom ud i detailhandlen.

”Som mange andre nye tiltag startede det lidt ved et tilfælde”, fortæller Cocktailkonsortiets indehaver Jesper Erik Skov. ”Vi havde en snak med sommelieren på Restaurant Frederikshøj, og på den måde kom vi i kontakt med Wassim, der var med på at udvikle de spændende cocktails til den produktserie han og Lidl har udviklet”, tilføjer han. På den måde kan alle nyde en god cocktail derhjemme, også fx som velkomstdrink ved julens og nytårets mange sammenkomster.

Vær selv herre over dine cocktails
Makkerparret er begejstrede for, at en stor dagligvarekæde som Lidl vil være med til at skubbe til den danske smag for cocktails. De fleste er nemlig vant til helt traditionelle cocktails, men for Jesper og Jakob er hele essensen af foretagendet at bygge videre på nye og spændende smage.

”Lidl når ud til utroligt mange kunder, og vi ved, at kvalitet, der er til at betale, er en stor del af deres DNA.  Vi er derfor glade for, at Lidl vil være med til at udfordre folk lidt mere på smagsløgene og vise, at man sagtens kan få velsmagende cocktails, som ikke nødvendigvis er de traditionelle. Alle vores cocktails er udviklet ud fra idéen om, at den brede befolkning skal kunne nyde en spændende og velsmagende drink af god kvalitet – hurtigt og nemt som et twist til de traditionelle smage”, siger indehaver Jakob Krogsgaard.

Der er fem forskellige varianter i WH-serien i Lidl, hvor der i hver flaske er til fem cocktails. Man kan nyde flaskernes færdigblandede indhold, som det er, eller man kan vælge at toppe cocktails’ene med en valgfri mixer som beskrevet på flasken. Fx er appelsinjuice lækker i en Italian Sunset, så med en mixer kan man hurtigt og nemt få 10 velsmagende cocktails ud af én flaske.

”Vi udvikler sammen med Wassim opskrifterne til de nye cocktails, som er på hylderne i Lidl. På den måde er vi selv herrer over ingredienserne, og man kan derfor forvente cocktails, hvor man virkelig kan smage de naturlige ingredienser, der er brugt. Vi brænder for det – så meget, at vi har mestret at lave 12.000 flasker på en weekend, fortæller de. Det har været hamrende sjovt og spændende, og derfor vil vi også gøre det muligt for Lidls kunder at blande og mixe deres egne favoritter”, fortæller Jesper.

Hos Lidl udtrykker Purchasing Director, Rasmus Pape også tilfredshed med samarbejdet og produkterne: ”Vi lægger vægt på at få flere lokalt producerede kvalitetsprodukter på hylderne, og disse cocktails udviklet sammen med Wassim tilfører derfor noget nyt og spændende til det sortiment vi gerne vil overraske vores kunder med.”

Lidl og Cocktailkonsortiet oplyser, at der kommer flere nyheder til foråret. Cocktailkonsortiet består af Jesper Erik Skov og Jakob Krogsgaard.