Lidl og Hjerteklub.dk vil hænge hjertestartere op i hele Danmark

05.09.2019 12:00:00 | Hedensted

Hjerteklub.dk

Mads T. Nielsen (t.h.), som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, deltog i ophængningen af den nye hjertestarter i Hedensted sammen med formanden for Hjerteklub.dk, Phillip M. Petersen (t.v.).

Lidl har indgået et samarbejde med Hjerteklub.dk om at hænge mere end 40 hjerterstartere op på sine butikker i hele landet. Lidl har stillet alle sine pt. 119 butikker til rådighed, og ud fra Hjerteklub.dk’s vurdering er der behov for at hænge mere end 40 hjertestartere op udendørs på udvalgte Lidl-butikker.

Fredag d. 9. august 2019 kunne Hjerteklub.dk derfor hænge den første hjertestarter op udenpå Lidls butik i Hedensted. Håbet er, at hjertestarterne kan være med til at skabe tryghed for både kunder og borgere i nærområdet samt for Lidls personale, i alle døgnets 24 timer.

Hvert år rammes cirka 4.000 danskere af hjertestop . I 2001 fik 1,4 % af dem, som fik hjertestop i det offentlige rum, stød med en hjertestarter, mens tallet i 2016 var steget til 13,4 % .

Hjertestarteren spiller nemlig en stor rolle, når det kommer til livsreddende førstehjælp udenfor hospitalet, og hurtig brug af en hjertestarter kan forøge chancerne for overlevelse fra under 10 % til ca. 70 %, hvis man får stød indenfor de første fire minutter.

Stigningen i brugen af hjertestarterne begrundes blandt andet med, at der i dag hænger langt flere hjertestartere rundt om i landet. Det er dog stadig kun 1/3 af disse, som er tilgængelige døgnet rundt . Derfor vil Lidl og Hjerteklub.dk nu i samarbejde hænge hjertestartere op udendørs på udvalgte Lidl-butikker – hjertestarterne vil være tilgængelige alle døgnets 24 timer.

Hjerteklub.dk er en landsdækkende non-profit organisation, som siden 2014 har hængt hjertestartere op med støtte fra lokale erhvervsdrivende. Phillip M. Petersen, som er formand for Hjerteklub.dk, ser med glæde frem til samarbejdet med Lidl.

”I Danmark hænger der i dag 10.856 hjertestartere, som er tilgængelige døgnet rundt. Vi arbejder på, at de hjertestartere, som vi opsætter, altid hænger udendørs, så de kan komme alle til gavn. Derfor er Lidls butiksmure perfekte, da hjertestarterne her altid vil være tilgængelig for hele nærområdet. En hjertestarter kan forøge chancerne for overlevelse ved et hjertestop betydeligt, og derfor er vi begejstrede for samarbejdet med Lidl”, fortæller Phillip M. Petersen, formand for Hjerteklub.dk.

”Vi udvider fortsat vores butiksnetværk, og det betyder, at vi får flere og flere butiksmure, hvor der for eksempel kan hænge hjertestartere,” fortæller Mads T. Nielsen, som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl og fortsætter:
”Hjerteklub.dk giver os en vurdering af, hvor der er størst behov for hjertestarterne, og på deres anbefaling hænger vi derfor hjertestarterne op på alle de butikker, hvor der ikke allerede hænger en hjertestarter indenfor en afstand af 200 m”
, fortæller Mads T. Nielsen videre.

Den første hjertestarter er allerede hængt op, og snart vil man også kunne finde en hjertestarter udenpå Lidls butikker i Jyllinge, Rønne, Slagelse, Sorø og Thisted. Hos Lidl er forventningen, at de første 40 hjertestarter skal hænges op indenfor en periode på et år.

”I Lidl ønsker vi at være en aktiv del af lokalsamfundet. Derfor er vi rigtig glade for, at vi i samarbejde med Hjerteklub.dk kan bidrage til opsættelsen af et livsreddende hjælpemiddel i de nærområder, hvor vores butikker ligger”, fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.

Om Hjerteklub.dk
Hjerteklub.dk er en non-profit organisation som siden 2014 har arbejdet med at hænge hjertestartere op udendørs. Hjerteklub.dks mål er at sikre, at der altid er en hjertestarter tilgængelig, uanset om du er på vej til arbejde, til en fritidsaktivitet eller på vej ned og handle.