vemondo
Vinder

Lidl har de plantebaserede alternativer

At spise planterigt er godt for sundheden – men også for klimaet. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Vegetarisk Forening ønsker 59 % af danskerne at spise mindre kød, og 40 % af danskerne har en kødfri dag om ugen. Disse faktorer gør det essentielt for dagligvarebutikker at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter.

Lidl Danmark har et særligt fokus på løbende at udvide sortimentet med vores egen serie af vegetariske og veganske produkter under navnet ”Vemondo”. I 2021 øgedes det udvalg, vi har af veganske og vegetariske produkter i vores sortiment, med 60 % sammenlignet med det forrige regnskabsår. For at der bliver større mulighed for vores kunder at tage et aktivt valg mellem de konventionelle, animalske produkter og de plantebaserede alternativer, fortsætter vi fremover med at øge andelen af veganske og vegetariske produkter i vores sortiment. Hermed følger vores indsats Fødevarestyrelsens officielle kostråd, hvor det anbefales at spise mere planterigt og mindre kød.

I 2022 og 2023 kårede Dansk Vegetarisk Forening Lidl Danmark som ”Årets plantebaserede discount- supermarked”. Lidl Danmark vandt efter, at Dansk Vegetarisk Forening havde lavet sin store årlige plantebaserede supermarkedsundersøgelse, hvor man havde undersøgt 15 dagligvarebutikker og bedømt dem ud fra 122 parametre - blandt andet på udvalget af plantebaserede produkter, pris og økologi.

“Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment, blandt andet har kæden sin egen veganske private label serie, Vemondo, med et stort vareudvalg. Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og Lidls butikker er ligeledes gode til at placere de veganske produkter i butikken sammen med lignende animalske varer, så det er nemt at finde og tilvælge de plantebaserede produkter,” siger Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef, Mie Nordly.

På vej mod i morgen