Bevidst ernæring

Bevidst ernæring

Bevidst ernæring: Vores ansvar dit valg

Ernærings kompas

Med mere end 160 butikker i Lidl Danmark har vi kontakt med mange kunder hver dag. Vores mere end 2600 egne Lidl produkter udgør en vigtig del af kundernes indkøb. Vi er bevidste om, at produktion og forbrug af fødevarer ikke kun har store konsekvenser for klimaet og biodiversiteten, men også for vores kunders sundhed. 

Som fødevareforhandler er vi en del af den grundlæggende fødevareforsyning i Danmark og mener, at det er vores ansvar at tilbyde vores kunder det bedst mulige udvalg af produkter til en sund og miljøbevidst livsstil.

Vi gør os umage for at forme vores sortiment af produkter, så det understøtter Planetary Health Diet (PHD). Derfor bestræber vi os på løbende at udvide vores produktsortiment af plantebaserede fødevarer inden 2050 i overensstemmelse med PHD. I 2030 vil Lidl øge andelen af solgte plantebaserede fødevarer med 20 % på tværs af alle 31 lande med Lidl-butikker. Med plantebaserede fødevarer mener vi plantebaserede proteinkilder, fuldkorn, frugt og grøntsager m.v. Derudover vil vi være den første dagligvarekæde, der skaber gennemsigtighed for fordelingen af animalske og plantebaserede proteiner i vores produktsortiment på tværs af alle 31 lande med butikker. Vores kunder bevarer retten til at vælge, men med et mere ansvarligt produktsortiment vil vi gøre det nemmere at vælge en sundere og mere miljøbevidst livsstil.

Godt at vide

Med Planetary Health Diet, PHD, har EAT Lancet Kommissionen udviklet et videnskabeligt baseret ernæringskoncept, der fokuserer på både menneskers og planetens sundhed. En overvejende plantebaseret kost vil gøre det muligt at brødføde den globale befolkning på 10 milliarder mennesker der forventes i 2050, hvor der stadig tages hensyn til planetens grænser.

Overblik over vores aktiviteter

For at bidrage til en bedre fremtid har vi defineret mål for at tilbyde vores kunder det bedste produktsortiment til en sundere og mere miljøbevidst livsstil til enhver tid. Vores aktiviteter er baseret på tre fokusområder : "bevidst ernæring" , " miljøbevidst ernæring" og "gennemsigtighed og kendskab"

Vi ønsker at forbedre de ernæringsmæssige aspekter af vores produktsortiment. 
Inden udgangen af 2030 vil vi øge andelen af fuldkorn i kornsortimentet til 25 % sammenlignet med 2023. Vi udvider også vores udvalg af fuldkornsprodukter, og ønsker at tilbyde mindst ét fuldkornsalternativ i alle relevante produktgrupper inden 2030.

Som en del af vores 2025-reduktionsstrategi er det vores mål løbende at reducere det gennemsnitlige indhold af sukker og salt med 20 % i vores produkter af egne mærker. 

Inden 2030 ønsker vi at øge andelen af plantebaserede proteinkilder i forhold til animalske proteinkilder i vores produktsortiment til 20 % sammenlignet med 2022. Derfor begyndte vi at beregne og analysere vores "protein split" i 2022, som måler andelen af plantebaserede proteinkilder i forhold til proteiner af animalsk oprindelse. For at give vores kunder gennemsigtighed vil vi rapportere vores protein split fra 2025 i vores bæredygtighedsrapport. Vores udvidelse af de vegetabilske produkter fra Vemondo, vores veganske/vegetariske produkter af eget mærke, har ikke kun til formål at henvende sig til veganere og vegetarer, men inviterer alle kunder til at prøve en mere plantebaseret kost. For at gøre det lettere og vælge disse, er de placeret blandt de konventionelle produkter. 

Vores produktsortiment af frugt og grønt er en vigtig del af vores strategi for bevidst ernæring under PHD-modellen. Hos Lidl vil vi fortsat give vores kunder et stort udvalg af frisk frugt og grønt hver dag. Derudover vil vi fokusere på at tilbyde et udvalg af mere sæsonbestemte og regionale fødevarer – fra økologisk landbrug, hvor det er muligt. 

Vi har også forpligtiget os til at reducere madspild med 50 % inden 2030 (baseline 2018).
 

Vi vil øge bevidstheden blandt vores kunder for at understøtte et sundere og mere ansvarligt forbrug. For at forbedre gennemsigtigheden og hjælpe med at vejlede vores kunder, certificerer vi produkter med anerkendte certificeringsordninger såsom det statslige Dyrevelfærdsmærke, Ø-mærket, Fairtrade og Rainforest Alliance. 
For at skabe gennemsigtighed omkring de ernæringsmæssige egenskaber i vores produkter bruger vi Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, og udvider disse løbende på et udvalg af vores produkter af egne mærker. 

Vores engagement i tal

Inden udgangen af 2030 vil vi øge andelen af solgte plantebaserede fødevarer med 20 %* sammenlignet med 2023.

Inden udgangen af 2030 vil vi øge andelen af fuldkorn i kornsortimentet til 25 % sammenlignet med 2023.

Inden udgangen af 2030 vil vi øge andelen af plantebaserede proteinkilder** i forhold til animalske proteinkilder i sortimentet til 20 % sammenlignet med 2022.

 * Som defineret i PHD: bælgfrugter, nødder, frø,  fuldkorn, frugt og grøntsager; kartofler (stivelsesholdige grøntsager) er en undtagelse.
**Dette inkluderer bælgfrugter, nødder, frø og veganske alternativer til kød, æg og fisk.

Vores forpligtelser til bevidst ernæring

Plantebaseret sortiment

Plantebaseret sortiment

Vi ønsker at øge vores plantebaserede sortiment. Det gør vi både for at tilbyde sunde alternativer til vores kunder og for at tilbyde mere miljøbevidste alternativer som er godt for planeten. Læs mere her.

Børnemarketin

Ansvarlig markedsføring til børn

Siden udgangen af 2022 har vi fjernet reklamer henvendt til børn på usunde fødevarer som er af vores egne mærker. Dette inkluderer reklameaktiviteter på tv, radio, sociale medier og vores tilbudsaviser. Samtidig har vi siden 2022 også arbejdet på at fremme markedsføring for en bevidst og mere ansvarlig kost til børn.

Fuldkornsstrategi

Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen; samt en række fødevarevirksomheder, detailhandelskæder og brancheforeninger. Sammen arbejder vi for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Læs mere her.

C-Level



“ For at give sund mad til en voksende global befolkning inden for vores planetære grænser, er vi nødt til at ændre den måde, vi spiser på, på verdensplan. Hos Lidl har vi i mange år forpligtet os til at tage ansvar - baseret på de videnskabelige forskningsresultater af Planetary Health Diet ." 
- Khalil Taleb, Viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark

På vej mod i morgen