cirkulær økonomi

Cirkulær økonomi

I årtier er der brugt flere ressourcer, end jorden er i stand til at forny naturligt. Samtidig øges mængderne af affald som følge af stigende produktion, forbrug og brug af emballagematerialer. Konsekvenserne af denne udvikling har en direkte påvirkning på både klima og miljø. Mens råvareproduktion og -forarbejdning forværrer klimaforandringerne, og tilgængeligheden af rent vand bliver ved med at falde, bringer den stigende mængde affald også biodiversiteten og vandkvaliteten i fare. Vi står derfor over for udfordringen med at spare på alle ressourcer.

Mængden af ressourcer er ikke uendelige. Derfor er der behov for at sikre en bedre forvaltning af jordens ressourcer, ved at vi i stedet ser ressourcer som en del af et samlet kredsløb – en cirkulær økonomi.

Lidls forretningsaktiviteter er direkte forbundet til brugen af ressourcer. De ressourcer, vi i Lidl Danmark blandt andet bruger, er forskellige materialer såsom plastik, papir, tekstil og træ. For at sikre, at vi anvender ressourcen ansvarligt, opererer vi med effektive systemer til håndtering af affald, plastik og papir. For at fremme det cirkulære kredsløb i vores affaldshåndtering, registrerer vi ressourcestrømmene af de enkelte materiale-kategorier i vores driftsprocesser. Med effektiv adskillelse og korrekt bortskaffelse af materialer, sikrer vi genanvendelse af de anvendte ressourcer og minimerer andelen af ikke-genanvendeligt affald. Vi kobler vores affaldsstrømme til vores forsyningskæde for at optimere materialernes livscyklus.

Læs mere om vores konkrete tiltag ved at folde nedenstående emner ud.

Plastik er blevet en stor del af vores hverdag i form af de genstande, vi benytter os af og omgås med. Det er let at forstå hvorfor: Materialet er robust, let, fleksibelt at bruge og sikrer fødevaresikkerhed samt holdbarhed af de produkter, vi sælger. Det genanvendelige materiale er også uundværligt som transport- og emballagemateriale til vores kerneforretning. På grund af materialets lange levetid kan det dog blive et problem, hvis det ender som affald ude i naturen. Enhver, der bringer plastik ind i kredsløbet, er derfor også ansvarlig for at forhindre plastikspild. Siden 2018 har Lidl været en del af Schwarz Groups internationale REset Plastic-strategi, hvor vi igennem forskellige initiativer
indsamler, sorterer og genbruger plastik. REset Plastic-strategien er vedtaget af alle virksomheder under Schwarz Group. Ud over at reducere brugen af plastik og fremme genanvendelse, ønsker vi at skabe opmærksomhed på dette emne og på sigt at ændre den måde, vi håndterer plastik på.

Som en del af Schwarz Group har Lidl Danmark forpligtet sig til:
• at reducere plastforbruget med 30 % inden 2025 
• at vores mål er 100 % genanvendelighed af emballagen i vores egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025
• at vores plastemballage i 2025 i gennemsnit vil indeholde mindst 30 % genanvendt materiale 

Du kan læse mere om REset Plastic ved at klikke på knappen nedenfor.

Lidl Danmark hjælper med at forhindre, at plastikaffald ender i naturen. Det gør vi ved, at vi siden 2015 har taget imod pantfrie dåser og flasker i vores pantautomater. I perioden fra august 2021 til juli 2022 har Lidl Danmark oplevet en massiv stigning på 25 % i afleverede, pantfrie dåser og flasker – affald som risikerede at ende i naturen. I 2022 tog Lidl Danmark imod 1.285.428 dåser og flasker uden pant.

En ting er at være nysgerrige og innovative i udviklingen af nye emballageløsninger, noget andet er at ramme lige netop dét, som kunden kan lide, og som fungerer i hverdagen. Vi arbejder altid på, at vores løsninger kan blive så optimale og brugervenlige som muligt, og vi tænker derfor kunden med ind i udviklingsprocessen. Vi har før ramt ved siden af i forhold til nye emballageløsninger til fødevarer, der i deres design både reducerede mængden af plastik og affaldet, men som ikke var tilfredsstillende i forhold til brugervenlighed og æstetik. Vi fortsætter derfor med at indsamle viden og medtænker i højere grad, hvordan vi får kunderne med i omstillingen af emballageforbruget. Hvis ikke kunden kan se en værdi i de nye løsninger, som vi prøver af i vores butikker og med vores produktemballage, kan det blive udfordrende at nå i mål med at reducere mængden af både plastik og affald.

Eksempler på produkter, hvor det er lykkedes at genanvende plasten:
• Lupilu Sensitive Shampoo & Bodyshampoo, danskproduceret emballage af 50 % genanvendt plast.
• Røget mørbrad (Pålægsslagteren Delikatesse), danskproduceret emballage af 55 % genanvendt materiale.
• Vores kødbakker i egne mærker, fra danske leverandører er omstillet fra sort plast til transparent plast (Evolve by Faerch-bakker). Disse Evolve by Faerch-bakker er lavet af ca. 90 % genanvendt plast. 

38 % reducering af emballage på grøntsagsretter

Emballagen på vores grøntsagsretter fra Freshona blev i september 2020 reduceret med 38 %

Vemondo drik emballage består af 100 % genanvendt materiale

Siden marts 2020 har emballagen på vores vemondo drik bestået af 100 % genanvendt materiale.

EcoClear

I august 2020 har vi udviklet EcoClear tabs og flasker under vores eget mærke W5, som er lavet af 100 % genanvendt plastik. Beholderen kan anvendes igen og igen i kombination med de tilhørende rengøringstabs, hvilket skal være med til at mindske plastikforbruget. Det gavner miljøet, medfører mindre transport og er billigere for forbrugerne.

18,7 % reducering af emballage på fisk fra Scanfisk

Vi har i marts 2020 reduceret emballagen på fisk fra Scanfish med 18,7 %

14 % reducering af emballage på croissanter

Emballagen på vores Maitre Jean Pierre croissanter hasselnødde creme blev i januar 2020 reduceret med 14 % 

14 % reducering af emballage på Fiskefrikadeller fra Jeka Fish

Emballagen på Fiskefrikadeller fra Jeka Fish blev i oktober 2019 reduceret med 14 %

Green Bags

Vi indførte i 2019 ”Green Bags”, som er poser til flergangsbrug i vores frugt- og grøntafdelinger. I årene 2019 og 2020 solgte vi godt 87.000 af disse.

Solevita smoothie emballage består af 50 % genanvendt materiale

Emballagen på vores Solevita smoothie består af 50 % genanvendt materiale, og det har den gjort siden januar 2019.

Saskia flaske af 100 % genanvendt materiale

Selve flasken for Saskia mineralvand på 1,5 liter er siden 2018 fremstillet af 100 % genanvendt materiale. De øvrige flasker til Lidls egne drikkevaremærker, Saskia og Freeway, består af gennemsnitligt 50% genanvendt materiale.

35 % reducering af emballage på Formil flydende vaskemiddel

Vi har i oktober 2018 reduceret emballagen på Formil flydende vaskemiddel med 35 %

Reducering af emballage på kaffekapsler

Vi har i januar 2018 reduceret emballagen på kaffekapsler med ca. 20 %

Stop salg af engangsplastikposer

Vi har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, der udfases fra butikkerne i Danmark. (Plastikposerne erstattes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld).

Reducering af emballage på nødder

Vi har løbende reduceret emballagen på nødder fra vores eget sortiment med ca. 20 % i årene 2017 til 2019.

Vidste du?

Vidste du, at når du afleverer dine tomme flasker og dåser hos Lidl, så tager vi også imod dem, der ikke er med pant-logo. Det gør vi for at sikre, at de ikke ender som affald i naturen.

Plastic Change logo

Vi samarbejder med Plastic Change

Som led i vores plastikstrategi har vi siden 2018 arbejdet med miljøorganisationen Plastic Change om at sætte fokus på plastikproblematikken.

Samarbejdet med Plastic Change har bl.a. ført til, at vi fra juli 2019, som den første discountkæde i Danmark, har kunnet tilbyde vores kunder et genbrugeligt alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. De såkaldte ”Green Bags” kan genbruges mange gange og koster 5 kroner for to net. Produktet er et led i vores omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik, og for hvert sæt Green bags solgt, donerer vi 20 øre til Plastic Change og deres gode arbejde.

Du kan læse mere om vores samarbejde her.

På vej mod i morgen