Lidl indgår nyt partnerskab med Red Barnet og DGI
Fremover kan kunderne vælge at donere til Red Barnet eller DGI, når de afleverer pant i deres lokale Lidl. Pantpengene går til at øge trivslen for børn og familier i udsatte positioner og til at sikre, at flere børn kan være med i lokale idrætsforeninger. Lidls butikschefer landet over har selv valgt hvilken af de to organisationer, der skal være på netop deres pantmaskine.
Når kunderne fremover afleverer pant i deres lokale Lidl-butik, kan de, afhængigt af butikkens valg af samarbejdspartner, vælge at donere beløbet direkte til enten Red Barnet eller DGI, som begge er dagligvarekædens nye partnere.
“Lidl ønsker at engagere sig i samfundet og være aktiv i dialogen om, hvordan vi skaber bæredygtige sociale forandringer, som gør en forskel for både mennesker og samfund. Gennem et langsigtet tæt samarbejde med Red Barnet og DGI, har vi mulighed for skabe positive forandringer for børn og familier, som lever i fattigdom i Danmark,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.
Dagligvarekædens 158 butikschefer har selv valgt, hvilken af de to nye samarbejdspartnere der er tilknyttet deres lokale butik.
”Vores mål med at finde nye partnere var at skabe lokal forankring i donationen. Vi tror på, at vores kunder gerne vil donere til projekter i deres umiddelbare nærhed. Samtidig har vi givet hver eneste butik mulighed for selv at vælge donationspartner, hvilket betyder, at personalet har en større tilknytning til donationsprojektet, end hvis det var et, vi valgte for dem på hovedkontoret,” siger Jens Stratmann.
Det gode hverdagsliv
Det gode hverdagsliv er et fælles mål for begge samarbejdsaftaler, fortæller Claus Krogh, kommunikations- og CSR-chef i Lidl Danmark:
”Vi er stolte over at indgå i dette meningsfulde samarbejde med Red Barnet og DGI, hvor vi sætter fokus på det gode hverdagsliv og sikrer lige adgang til fællesskabet for alle børn. Hos Lidl tror vi på at glæde og fællesskabet ikke kun bør være forbeholdt særlige lejligheder, men en integreret del af alles hverdag.”
Gennem partnerskabet med Red Barnet støtter Lidls kunder Red Barnets arbejde for at skabe positive fællesskaber, hvor børn og familier i udsatte positioner i Danmark kan opleve glæde og socialt samvær på for eksempel ferielejre og i oplevelsesklubber.
“I Red Barnet kæmper vi hver eneste dag for at skabe positive forandringer i børns liv. For at ingen børn skal vokse op med fattigdom, ensomhed og følelsen af at være udenfor. Vi er så glade for, at Lidl har valgt at bakke op om det arbejde. Samarbejdspartnere som Lidl er afgørende for, at vi kan være der for børnene,” siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær ved Red Barnet.
I de butikker, hvor kunderne kan vælge at donere til DGI, går donationen til at sikre, at børn fra økonomisk udsatte familier kan deltage i fællesskabet i idrætsforeninger på lige fod med deres jævnaldrende.
”Fritidsaktiviteter bliver ofte skåret fra, når familier med en stram økonomi er presset til at prioritere. Derfor er vi glade for samarbejdet med Lidl, hvor kunderne kan donere deres pant til Foreningsliv for alle, så endnu flere børn og unge kan få gode oplevelser med idræt og venner og mærke fællesskabet i en idrætsforening,” siger Jens Otto Størup, der er adm. direktør i DGI.
Med de to nye pant-partnerskaber på plads, ophører Lidls hidtidige samarbejde med Danske Hospitalsklovne, der har været pant-partner siden 2015.
”Vi sender en kæmpe tak til Danske Hospitalsklovnene for det gode samarbejde, vi har haft gennem årene. Klovnene udfører et uvurderligt stykke arbejde på landets hospitaler, og vi er stolte af at have bidraget hertil,” siger Jens Stratmann.
I 2023 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. ved at trykke på ’donér’-knappen.