Ny Lidl-kampagne sikrer, at pris ikke er en hindring for at vælge plantebaseret
Med kampagnen 'Valget er dit’ har Lidl i de kommende måneder fuld fokus på det veganske sortiment i alle Lidl-butikker. Lidl prismatcher nemlig priserne på de veganske private-label produkter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter.
“Formålet med kampagnen er, at fjerne den barriere, der kan være omkring prisen, når valget om veganske eller animalske produkter træffes. Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer,” forklarer Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Kampagnen ’Valget er dit’ løber fra søndag i uge 1 til udgangen af marts.
Ifølge en ny undersøgelse fra Madkulturen vil 46 % af danskerne gerne spise mere klimavenligt, men valget af fødevarer handler også i høj grad om tryghed, smag, vaner – og mange af de retter, danskerne tyer mest til, når aftensmaden skal på bordet, indeholder kød*.
Lidl vil med kampagnen lette valget for kunderne ved at placere nogle af de veganske produkter ved siden af de animalske. Det gør det nemmere at træffe et valg mellem animalske og veganske alternativer inden for samme type retter - for eksempel pasta bolognese, burger, pølser og frikadeller – som alle er populære retter, danskerne ofte vælger til aftensmad*.
De fleste danskere vælger madvarer ud fra prisen
Selvom ønsket om at spise mere klimavenligt er til stede, spiller klimahensyn en mindre rolle, når danskerne putter varer i kurven til aftensmaden. For 62 % af danskerne er prisen afgørende, når de køber almindelige madvarer, og 55 % vælger næsten altid de billigste muligheder. Selvom der også er andre parametre, der spiller ind, så mener man hos Lidl Danmark ikke, at det skal være prisen, der afgør valget.
I Lidl Tyskland prisregulerede man i oktober størstedelen af det veganske Vemondo-sortiment, og her har man oplevet en markant stigning i salget af veganske produkter. Derfor regner man også i Lidls danske butikker med at se, at flere vil prøve de plantebaserede alternativer i perioden.
Bevidst og langsigtet strategi at profilere plantebaserede alternativer i butikkerne
”Vi kan se, at placering og pris har indflydelse på salget af plantebaserede produkter. Tid er en mangelvare for mange i hverdagen og kreativiteten er ikke altid på sit højeste, når man står i supermarkedet og skal beslutte aftensmaden. Derfor lægger vi stor vægt på produkter, der udgør helstøbte veganske hverdagsretter i vores butikker og i vores markedsføring,” udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Lidl har fokus på de plantebaserede alternativer. I løbet af de seneste år har dagligvarekæden styrket og udvidet sit sortiment, og i dag omfatter det over 80 plantebaserede alternativer, som kunderne kan finde på hylderne året rundt. Af disse er 55 veganske. Mange af produkterne er fra Lidls prisvindende Vemondo-sortiment, som blev etableret i 2020 som svar på den voksende efterspørgsel efter plantebaseret mad.
I november blev Lidl også endnu engang kåret som 'Årets plantebaserede discount-supermarked' af Dansk Vegetarisk Forening. I bedømmelsen blev der lagt særlig vægt på andelen af plantebaserede produkter samt placeringen af disse ved siden af de animalske produkter.