Sammen arbejder vi for flere ansvarlige valgmuligheder
I 2024 præsenterede vi vores strategiske partnerskab med WWF, som ud over Danmark, omfatter 30 andre Lidl-lande. Det femårige partnerskab fokuserer på vores arbejde med ansvarlighed gennem hele vores værdikæde, for at bidrage til at tackle en række globale udfordringer. Vores fælles mål er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge ansvarligt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til miljøet og naturen.
Sammen arbejder vi for flere ansvarlige valgmuligheder.
Klima
Vi sætter klimamæssige mål baseret på vores forpligtelser i Science Based Targets Initiative
Klimaforandringer er en global udfordring, og vi er bevidste om vores ansvar. Derfor har beskyttelse af klimaet høj prioritet i vores partnerskab med WWF. Vi har forpligtet os til at reducere vores udledninger i overensstemmelse med videnskabeligt baserede klimamål.
Ved at sætte klimamål baseret på vores forpligtelser i Science Based Targets Initiative (SBTi) går vi nu et skridt videre: Vi forpligter os til et Net Zero mål i overensstemmelse med SBTi. Det betyder, at vi ikke bare reducerer vores forretningsmæssige fodaftryk, men at vi også reducerer klimapåvirkningen fra de produkter, vi forhandler.
Vi udvikler en finansieringsplan for klima og natur
Som en del af partnerskabet med WWF, udvikler vi et koncept for finansiering af klima- og naturrelaterede projekter. Finansieringskonceptet skal kunne øge et projekts positive afledte effekter inden for fx biodiversitet og vand samtidig med at de sociale hensyn respekteres.
Finansieringsplanen vil blive tilknyttet relevante naturbeskyttelsesprojekter.
Læs mere om vores arbejde med klima
Vi beskytter klimaet
Biodiversitet
Vi arbejder på at identificere muligheder og risici inden for biodiversitetsområdet, for at kunne implementere en ansvarlig biodiversitetsstrategi og handlingsplan
Sammen med WWF gennemgår vi vores eksisterende analyser og mål relateret til naturrelaterede risici. Det gør vi for at kunnet udvikle og fremme en mere overordnet strategi til beskyttelse af biodiversitet. Dette vil gøre os i stand til at identificere og håndtere biodiversitetsudfordringer, såsom skovrydning og artsudryddelse, i vores værdikæde. Vi vil fokusere på at identificere værdikæder og regioner med særligt høje risici, og finde måder hvor på vi kan gøre dem mere robuste. Inden for disse områder vil vi udarbejde konkrete handlingsplaner.
Læs mere om vores arbejde med biodiversitet
Vi respekterer biodiversiteten
Vand
Vi arbejder på at identificere muligheder og risici inden for ferskvandsområdet for at kunne implementere en ansvarlig vandstrategi
Ved hjælp af WWF’s Water Risk Filter, reviderer vi løbende vores analyser og mål inden for ferskvandsrisici, for at kunne udarbejde en ny, og mere overordnet, strategi for ansvarligt forbrug af vand. I vores samarbejde med WWF, identificerer og håndterer vi vandudfordringer gennem hele vores værdikæde. Dette er især af afgørende betydning for produkter som kaffe, frugt og grøntsager, hvor vi tilstræber at forebygge problemer som vandforurening eller -knaphed.
Gennemsigtighed inden for klima, biodiversitet og vand
Vi forpligter os til at være transparente. Som en del af vores partnerskab vil vi offentliggøre de risici, vi har identificeret i vores værdikæde, samt hvilke foranstaltninger vi vil implementere for at reducere miljøpåvirkning i henhold til EU’s skovrydningsforordning (EUDR).
Råstoffer
Råstoffer såsom kaffe, kakao, palmeolie, soja, fisk og mange flere er en fundamental del af vores fødevareforbrug. Den stigende efterspørgsel på disse ressourcer sammenholdt med klimaforandringer, afskovning, overfiskeri og de sociale forhold i udvindingen af bl.a. disse råstoffer, påvirker ikke blot natur og miljø, men udfordrer også selve produktionen og adgangen til råstoffer. Som detailhandler ser vi ind i store udfordringer i at bevare adgangen til råstoffer. Vi, i Lidl Danmark, skal sikre, at de råvarer vi køber, er produceret på en miljømæssig og socialt ansvarlig måde, samt at det ikke er ført til afskovning og ødelæggelse af levesteder. Vi har et mål om ikke at indkøbe produkter, der har forsaget skovrydning. Vi støtter derfor også op om målene i EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR).
Sammen med WWF ønsker vi at sikre, at vores indkøb af råstoffer foregår ansvarligt. Vi vil desuden etablere og udbygge sporbare forsyningskæder, der ikke fører til skovrydning og inddragelse af land. Medmindre andet er angivet, gælder følgende mål for vores egne mærker (standard- og kampagnesortiment).
Afskovnings- og konverteringsfrie råstofindkøb
Vores mål er, at vi ved udgangen af forretningsåret 2025 har afskovningsfrie leverandørkæder – med særligt fokus på råstofferne soja, palmeolie, kakao, cellulose og træ. For at sikre dette, tilpasser vi løbende vores råstofstrategi for at forhindre skovrydning og omlægning af landarealer. Denne tilgang er i overensstemmelse med Accountability Framework Initiative (AFI) og EU’s skovrydningsforordning, og er baseret på EUDR-forordningen.
Overholdelse af skæringsdatoer for ophør af skovrydning og inddragelse af land*
Vi vil sikre, at både vi og vores leverandører overholder skæringsdatoerne for ophør af skovrydning og inddragelse af land, som er fastsat af AFI og EU’s skovrydningsforordning. Det gælder de kritiske råstoffer soja, palme(kerne)olie, kakao, kaffe, oksekød, træ, cellulose og papir.
* Hver standard definerer en skæringsdatoer, der angiver det tidspunkt, hvor skovrydning med henblik på dyrkning af råstof på en bestemt lokation skal afskaffes. Disse datoer varierer afhængig af standarden.
Sporbarhed og leverandørens forpligtelse
Vi kræver, at alle nuværende og fremtidige leverandører indfører en politik der sikrer, at deres aktiviteter ikke indebærer skovrydning, inddragelse eller udnyttelse af land inden udgangen af regnskabsåret 2026. Denne forpligtelse rækker ud over nationale lovkrav.
Ansvarlige sojaforsyningskæder
Som en del af partnerskabet med WWF har vil vi etablere sporbare forsyningskæder for soja, for at sikre at de ikke indebærer skovrydning, inddragelse eller udnyttelse af land. For at nå dette mål, vil vi løbende evaluere oprindelsen af den soja, der anvendes direkte i vores forsyningskæde (alternative proteiner og sojaprodukter) samt soja i foder til udvalgte animalske produkter som fx kylling, æg eller svinekød. Denne analyse vil hjælpe os med at identificere områder med behov for handling.
Desuden vil vi samarbejde med Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) med henblik på at evaluere og håndtere problemer i forbindelse med skovrydning, inddragelse eller udnyttelse af land i relation til vores egne sojaforsyningskæder.
Ansvarligt indkøb af palme(kerne)olie
Fra og med regnskabsåret 2025 har vi et mål om kun at indkøbe sporbar palme- og palmekerneolie, der ikke fører til skovrydning, inddragelse eller udnyttelse af land. For at sikre dette, skal 100% af den palme- og palmekerneolie, vi anvender både i fødevarer og nonfood-produkter, opfylde RSPO Segregated eller EU økologi-standarderne. Desuden skal 100% af de anvendte derivater som minimum overholde RSPO Mass Balance Standard.
Ansvarligt indkøb af cellulose og papir
Vores mål er udelukkende at indkøbe sporbare papir- og cellullose produkter, der ikke fører til skovrydning, inddragelse eller udnyttelse af land i august 2025.
For at opnå dette, vil vi analysere kvaliteten og oprindelsen af papir- og celluloseprodukter. Denne analyse vil være en hjælp til udvikling af en overordnet, langsigtet strategi, der skal sikre, at alt indkøb af papir- og celluloseprodukter foregår ansvarligt og er fuldt sporbart.
Dette mål omfatter cellulose og papir i vores egne mærker samt etiketter og emballage i Danmark og alle andre Lidl-lande. FSC-, FSC-mix-, genbrugs- og undtagelsesvist PEFC-standarder accepteres.
Ansvarligt indkøb af kakao
Vores mål er at sælge 100% sporbare og ansvarlige kakaoprodukter. En vigtig del af vores indsats indebærer at analysere kakaoens oprindelse. Denne analyse vil danne grundlag for udviklingen af en mere ansvarlig indkøbsstrategi for kakao, som vi vil udvikle i samarbejde med med WWF. Denne strategi indebærer: investering i fuld sporbarhed for kakaobønner og smør, deltagelse i bevaringsprojekter i vigtige områder eller i højrisiko områder samt samarbejde med relevante interessenter via kakaorelaterede initiativer, der forpligter sig til en ansvarlig produktion.
Certificeret kaffe: kaffeprodukter og ristet kaffe
Inden regnskabsåret 2028 vil 100% af vores kaffeprodukter, inklusiv instant kaffe og cappuccino være bæredygtigt certificeret. De accepterede certificeringer er som minimum økologisk (EU), Rainforest Alliance og Fairtrade. Desuden forpligter vi os til løbende at øge andelen af certificeret ristet kaffe til 100%.
Certificerede forsyningskæder for te
Endnu et mål, vi har sat os som en del af vores partnerskab med WWF, er sikring af 100% certificerede te produkter. Dette inkluderer al sort te, grøn te og rooibos-te i vores egne mærker i Danmark og alle andre Lidl lande. Økologisk (EU), Rainforest Alliance og Fairtrade-certificeringer accepteres.
Læs mere om Lidls råstofstrategi
Råstofstrategi
Bevidst ernæring
Vi har i de seneste år udvidet vores produktsortiment, så det indeholder flere veganske og vegetariske produkter. Dette er med udgangspunkt i de videnskabelige principper i Planetary Health Diet, som anbefaler en mere plantebaseret kost.
Gennem partnerskabet med WWF ønsker vi at have endnu mere fokus på kostvaner. Det gør vi blandt andet gennem implementering af en strategi, der prioriterer plantebaserede produkter, og som har til formål at nedsætte forbruget af animalske produkter.
For at opnå dette, overvåger og rapporterer vi på en gennemsigtig måde procentfordelingen mellem animalske og plantebaserede proteinkilder. På baggrund af disse data, indarbejder vi gradvist mere plantebaserede proteinprodukter i vores sortiment. Det omfatter hele produktsortimentet i Danmark.
Fisk og Skaldyr
Når det drejer sig om ansvarligt indkøb af fisk og skaldyr, har vi sat os et mål om mere ansvarlighed. Vi fokuserer på større gennemsigtighed og sporbarhed samt på brugen af velkendte certificeringer som MSC, ASC, Bio, BAP4 Star og GlobalG.A.P. Vores mål på dette område omfatter hele sortimentet af fisk- og skaldyr.
Gennemsigtighed og sporbarhed for fisk og skaldyr
Vi har et mål om at opnå sporbarhed og gennemsigtighed inden for hele vores sortiment samt værdikæde af fisk- og skaldyr. Inden udgangen af regnskabsåret 2024, vil vi sikre, at alle produkter er mærket i overensstemmelse hermed samt angiver produktionsland, art og fiskeri- eller akvakulturmetode. I forbindelse med traditionelt fiskeri ønsker vi at sikre sporbarhed ved, at undersøge både fiskefartøjet og den specifikke fangst.
Ansvarligt udvalg af fisk og skaldyr
Vores mål er at sikre, at 100% af vores sortiment af fisk og skaldyr indkøbes fra kilder, der er klassificeret som anbefalede eller acceptable i henhold til WWF’s kriterier.
WWF klassificerer følgende kilder som anbefalede eller acceptable:
• WWF score 1-3
• Certificeringerne MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
• Fiskeriforbedringsprojekter (FIP) og akvakulturforbedringsprojekter (AIP), der støttes af WWF
Vi vil også øge andelen af fisk og skaldyr, der indkøbes fra kilder anbefalet af WWF. Disse er defineret som kilder med en WWF-score på 1-2.
Vi vil måle dette ved at registrere den procentdel af den samlede mængde fisk og skaldyr, der stammer fra disse anbefalede kilder.
Certificerede forsyningskæder for fisk og skaldyr
Vi ønsker at øge den andel af vores fisk og skaldyr, der opfylder de certificeringer, som WWF anbefaler. De certificeringer, der anerkendes og anbefales, omfatter MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star og GlobalG.A.P.
Cirkulær økonomi og madspild
For at sikre at vi bevarer ressourcerne, fokuserer vi gennem vores partnerskab med WWF, på at forbedre genanvendelsen af materialer og reducere madspildet.
Madspild i vores egen virksomhed
Vores mål er at nedbringe madspildet, i vores butikker og på vores distributionscentre yderligere. For at kunne opnå dette, vil vi udvikle en global strategi med klare mål. Vi fokuserer på at minimere spildet og optimere anvendelsen af usolgte madvarer, f.eks. via donation, når det er muligt. Desuden forpligter vi os til at rapportere vores madspild, både på nationalt og internationalt plan.
Madspild i værdikæden
Fødevareproduktion skaber ofte biprodukter, der medfører madspild. Mange af disse biprodukter kan videreforarbejdes, hvilket reducerer den samlede spildmængde betydeligt. Vi vil derfor identificere og håndtere madspild i vores egne produktionsprocesser. Vores fokus er at identificere og forbedre de produktionsprocesser, der er mest udsat for madspild fra biprodukter. Vi har sat et overordnet mål om at reducere vores madspild med 50% inden 2030 (baseline 2018).
Genanvendelighed af emballage og nonfood-produkter
Vi vil forbedre vores genanvendelsesgrad inden for emballage og nonfood-produkter. Vi vil derfor udvikle og implementere en genanvendelse strategi i samarbejde med WWF inden 2025. Den vil gælde for emballage til egne mærker og egne mærker inden for nonfood-produkter.
Politik og vidensdeling
Gennem målrettet PR, kommunikation og uddannelsesindsats ønsker vi at informere industrien og samfundet om udvalgte emner, øge kendskabet til dem og understøtte en mere ansvarlig indkøbspraksis.
Som et led i denne indsats er vi gået i gang med at udvikle en plan, der skal fremme dette mål. Planen indeholder tiltag for at indgå i dialog med vigtige interessenter, og vil blive implementeret i samarbejde med Lidl Stiftung og WWF. Vores tiltag har det specifikke mål at beskytte klima, vand og biodiversitet. For at nå disse mål er det altafgørende, at vi øger vores deltagelse i nationale initiativer og udnytter vores ekspertise til at motivere andre til også at fastsætte og opnå disse mål.