Vi beskytter klimaet – På vej mod Net Zero
Klimaændringernes påvirkninger bliver stadig mere mærkbare. Som en af de største dagligvarekæder i Europa har vi et medansvar for udledningen af emissioner Vi ønsker at leve op til dette ansvar, og her spiller samarbejde en afgørende rolle for, at vi kan reducere emissioner på tværs af hele vores værdikæde.
Lidl har forpligtet sig til at nå Net Zero i 2050, hvilket betyder, at vi vil reducere vores emissioner til så tæt på nul som muligt inden 2050, og kompensere for de uundgåelige emissioner. Vores Net Zero mål gælder for både Scope 1, 2 og 3.
På denne måde reducerer vi vores absolutte emissioner på tværs af alle lande og i overensstemmelse med Based Target Initiative (SBTi). Vi har forpligtet vores største leverandører, der er ansvarlige for 75 % af produktrelaterede Scope 3 emissioner, til at leve op til reduktionsmål i overensstemmelse med kriterierne fra Science Based Target Initiative (SBTi) inden udgangen af 2026. Vi vil støtte og hjælpe vores leverandører med at nå målene gennem en række tiltag, herunder træning.
SBTi er et globalt initiativ, der hjælper virksomheder med at fastsætte evidensbaserede mål for reduktion af emissioner i overensstemmelse med den nyeste forskning på området.
Virksomhederne i Schwarz Group tilsluttede sig i 2020 Science Based Targets-initiativet, og tilslutter sig derfor også Paris-aftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader. Lidl har formuleret sin egen klimastrategi med yderligere klimamål som en del af Schwarz Group-selskabernes klimastrategi.
Vores forpligtelse i tal
Inden 2034
har vi forpligtet os til at reducere vores absolutte Scope 3 emissioner i landbrug og skovbrug samt absolutte emissioner fra anden arealanvendelse med 42,4 %. I samme periode sigter vi mod at reducere absolutte emissioner i energi- og industrisektoren med 35 % (Sammenlignet med 2019).
%
reduktion af absolutte emissioner i Scope 1 og 2 inden 2030 (sammenlignet med 2019).
%
af vores driftsmæssige CO2-udledninger (Scope 1 og 2) er allerede blevet reduceret (Sammenlignet med 2019).
%
af vores affald bliver genanvendt og 100 % bliver sorteret. Både plastik, pap og papir bliver genanvendt til nye materialer. Vores organisk affald bliver omdannet til biogas.
Klimaindsats i Lidl
Klimastrategi
Energieffektivt byggeri
Alternativ mobilitet
"Vejen mod Net Zero er en stor opgave, der vil udfordre hele #teamLidl og især vores partnere og leverandører i vores værdikæde. Med ambitiøse mål og strategiske tiltag tager vi i Lidl ansvar for at styrke klimahandlingen og bidrager til at være en del af løsningen."
Georgios Tokatlis, CEO, Lidl Danmark.